Näyttölaitteen ja näppäimistön liittäminen sulautettuun laitteeseen
Väisänen, Jere (2008)
Väisänen, Jere
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126359
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä suunniteltiin ja toteutettiin näyttölaitteen ja näppäimistön liittäminen sulautettuun laittee-seen. Sulautettuna laitteena työssä toimi ATmega128-mikrokontrolleriin perustuva kehitysympäristö.
Näyttölaitteen liittämisessä suunniteltiin näytönohjain, jonka avulla ATmega128-kontrolleri pystyi piirtämään kuvaa näyttölaitteelle. Näytönohjaimen vaatimuksena oli, että se voi tuottaa värillistä grafiikkaa. Näytönohjain pyrittiin suunnittelemaan siten, että sitä voi ohjata lähes jokaisella perusmikrokontrollerilla. Näytönohjaimen yti-menä toimi Epsonin S1D13506-näytönohjainkontrolleri. Epsonin näytönohjainkontrolleri on hyvin moni-puolinen toiminnoiltaan, ja se sopi hyvin työn tarkoitukseen. Piiri pystyi tuottamaan VGA-tasoista grafiikkaa, ja siihen pystyi liittämään monitorin, television ja LCD-näytön.
Näppäimistön liittämisessä suunniteltiin PS/2-näppäimistön ja ATmega128-kontrollerin välille signaalin sovitus-kortti. Sovituskortin tehtävänä on ottaa vastaan näppäimistön data ja siirtää se ATmegan mikrokontrolleriin. Sig-naalin sovituskortin ja ATmegan välisessä yhteydessä käytettiin sarjaporttia. Signaalin sovituskortin avulla voitiin tunnistaa ohjelmallisesti jokainen eri näppäimistön painallus ja painalluksen keskeytys. Lisäksi sillä voidaan tun-nistaa useamman näppäimen samanaikainen painallus.
Näytönohjain ja signaalin sovituskortti testattiin ATmega128:aan pohjautuvan kehitysympäristön avulla. Näytön-ohjaimen testauksessa monitorin kuvaruudulle piirrettiin neliö, joka koostui monesta eri väristä. Signaalin sovitus-kortin testauksessa tutkittiin, saako kehitysympäristö näppäimistön paikkatiedon sarjaportin kautta. Testauksissa todettiin kumpikin laite toimivaksi.
Näyttölaitteen ja näppäimistön liittämisessä saavutettiin asetetut tavoitteet. Työssä opittiin sulautetun laitteen suunnittelua niin elektroniikan kuin ohjelmiston osalta.
Näyttölaitteen liittämisessä suunniteltiin näytönohjain, jonka avulla ATmega128-kontrolleri pystyi piirtämään kuvaa näyttölaitteelle. Näytönohjaimen vaatimuksena oli, että se voi tuottaa värillistä grafiikkaa. Näytönohjain pyrittiin suunnittelemaan siten, että sitä voi ohjata lähes jokaisella perusmikrokontrollerilla. Näytönohjaimen yti-menä toimi Epsonin S1D13506-näytönohjainkontrolleri. Epsonin näytönohjainkontrolleri on hyvin moni-puolinen toiminnoiltaan, ja se sopi hyvin työn tarkoitukseen. Piiri pystyi tuottamaan VGA-tasoista grafiikkaa, ja siihen pystyi liittämään monitorin, television ja LCD-näytön.
Näppäimistön liittämisessä suunniteltiin PS/2-näppäimistön ja ATmega128-kontrollerin välille signaalin sovitus-kortti. Sovituskortin tehtävänä on ottaa vastaan näppäimistön data ja siirtää se ATmegan mikrokontrolleriin. Sig-naalin sovituskortin ja ATmegan välisessä yhteydessä käytettiin sarjaporttia. Signaalin sovituskortin avulla voitiin tunnistaa ohjelmallisesti jokainen eri näppäimistön painallus ja painalluksen keskeytys. Lisäksi sillä voidaan tun-nistaa useamman näppäimen samanaikainen painallus.
Näytönohjain ja signaalin sovituskortti testattiin ATmega128:aan pohjautuvan kehitysympäristön avulla. Näytön-ohjaimen testauksessa monitorin kuvaruudulle piirrettiin neliö, joka koostui monesta eri väristä. Signaalin sovitus-kortin testauksessa tutkittiin, saako kehitysympäristö näppäimistön paikkatiedon sarjaportin kautta. Testauksissa todettiin kumpikin laite toimivaksi.
Näyttölaitteen ja näppäimistön liittämisessä saavutettiin asetetut tavoitteet. Työssä opittiin sulautetun laitteen suunnittelua niin elektroniikan kuin ohjelmiston osalta.