Dementia, viriketoiminta ja kuntoutumista edistävä hoitotyö : Opetustapahtuma Saariston hoivakeskuksen hoitohenkilökunnalle
Puttonen, Reetta; Pulkkinen, Heidi (2010)
Puttonen, Reetta
Pulkkinen, Heidi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126335
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme käsitellään dementiaa sairautena, kuntoutumista edistävää työ-otetta sekä viriketoiminnan muodoista muistelua ja musiikkia hoitotyön näkökulmasta. Opinnäytetyön lähtökohtana oli oma kiinnostuksemme vanhusten hoitotyöhön sekä Saariston hoivakeskuksen johtajan halu kehittää päivittäistä hoitajien toteuttamaa viri-ketoimintaa. Opinnäytetyömme on kehittämistyö eli käytimme työprosessisamme toi-mintatutkimuksellista lähestymistapaa. Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi opetusta-pahtuma Saariston hoivakeskuksen hoitohenkilökunnalle. Opetustapahtuman runkona käytimme konstruktiivista oppimiskäsitystä, ja teoreettiselta sisällöltään opetustapah-tumat olivat käytännön hoitotyöhön yhdistettävissä.
Opinnäytetyössämme toimme esille hoitajan näkökulman ja roolin dementiaa sairasta-vien ihmisten hoitotyössä. Tavoitteena oli opetustapahtumien kautta lisätä hoitohenki-lökunnan tietoisuutta siitä, miten musiikkia ja muistelua voidaan hyödyntää viriketoi-mintana dementiaa sairastavien päivittäisessä hoitotyössä. Näin pyrimme vaikuttamaan työntekijöiden suhtautumiseen viriketoimintaa kohtaan. Tätä kautta mahdollisesti myös viriketoiminnan sisällyttäminen hoivakeskuksen päivittäiseen hoitotyöhön dementiaa sairastavien parissa lisääntyy. Opinnäytetyöllämme on siis hoitotyön laatua kehittävä tarkoitus.
Opetustapahtumiin osallistui yhteensä 32 hoitajaa. Opetustapahtumien arvioinnin suori-timme heti opetustapahtuman lopuksi puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, jossa arviointiasteikkona käytimme viisiportaista Likert-asteikkoa. Valtaosa vastaajista koki opetustapahtumasta olleen hyötyä sekä henkilökohtaisella että työyhteisön tasolla. Opinnäytetyötämme voidaan hyödyntää esimerkiksi hoitokodeissa, ja jatkotutkimus-mahdollisuutena on tutkia viriketoiminnan vaikuttavuutta dementiaa sairastavien ihmis-ten hoitotyössä.
Opinnäytetyössämme toimme esille hoitajan näkökulman ja roolin dementiaa sairasta-vien ihmisten hoitotyössä. Tavoitteena oli opetustapahtumien kautta lisätä hoitohenki-lökunnan tietoisuutta siitä, miten musiikkia ja muistelua voidaan hyödyntää viriketoi-mintana dementiaa sairastavien päivittäisessä hoitotyössä. Näin pyrimme vaikuttamaan työntekijöiden suhtautumiseen viriketoimintaa kohtaan. Tätä kautta mahdollisesti myös viriketoiminnan sisällyttäminen hoivakeskuksen päivittäiseen hoitotyöhön dementiaa sairastavien parissa lisääntyy. Opinnäytetyöllämme on siis hoitotyön laatua kehittävä tarkoitus.
Opetustapahtumiin osallistui yhteensä 32 hoitajaa. Opetustapahtumien arvioinnin suori-timme heti opetustapahtuman lopuksi puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, jossa arviointiasteikkona käytimme viisiportaista Likert-asteikkoa. Valtaosa vastaajista koki opetustapahtumasta olleen hyötyä sekä henkilökohtaisella että työyhteisön tasolla. Opinnäytetyötämme voidaan hyödyntää esimerkiksi hoitokodeissa, ja jatkotutkimus-mahdollisuutena on tutkia viriketoiminnan vaikuttavuutta dementiaa sairastavien ihmis-ten hoitotyössä.