Ohjatun harjoittelun opiskelija-arviointi röntgenhoitajakoulutuksessa
Kauppi, Säde; Kortelainen, Anu (2010)
Kauppi, Säde
Kortelainen, Anu
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada tietoa röntgenhoitajaopiskelijoiden loppuarvioinnin sisällöstä ohjatussa harjoittelussa. Merkittävä osa terveysalan ammatteihin valmistavasta koulutuksesta koostuu kliinisessä ympäristössä suoritetuista harjoittelujaksoista, joihin opiskelijan arviointi kuuluu olennaisena osana.
Opiskelija-arviointia tarkasteltiin ohjaajien ja opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön aineistona käytettiin yhden valmistuvan röntgenhoitajaopiskelijaryhmän seitsemännen lukukauden ohjatun harjoittelujakson arviointilomakkeita (N=31). Toisen osan aineistosta muodostivat aikaisemmassa vaiheessa röntgenhoitajakoulutuksessa olevan ryhmän kahden ohjatun harjoittelujakson arviointilomakkeet (N=38). Arviointilomakkeet ovat vuodelta 2009. Tutkimusaineisto käsiteltiin luokittelemalla sen sisältö teorialähtöisesti eli deduktiivisesti radiografiatyön sisältöä kuvaavien käsitteiden mukaisesti.
Tulosten perusteella opiskelijoiden ja ohjaajien arvioinneissa korostuneita arviointikohteita ovat potilaan kohtaaminen/vuorovaikutus, avustaminen ja ohjaus, kuvantamis- ja hoitotilanteisiin sisältyvä toteutus ja säteilyturvallisuusosaaminen. Ohjaajat olivat arvioineet myös opiskelijan henkilökohtaisia ominaisuuksia hoitajana. Opiskelijat kuvaavat itsearvioinneissaan oppimistaan liitettynä yksittäisten toimintojen yhteyteen. Ohjaajat tarkastelevat taas asioita yleisemmällä tasolla. Sekä opiskelijoiden, että varsinkin ohjaajien/opettajan arviointilomakkeissa oli arvioitu hyvin vähän ammattietiikka –osiota. Arvioinneissa opiskelijoiden vahvuudet oli tuotu hyvin ilmi. Opiskelijan heikkouksia ja mahdollisia kehittämiskohteita oli arvioitu vähemmän. Opiskelijoiden ja ohjaajien arviot opiskelijan osaamisen tasosta olivat yleisesti jakautuneet samansuuntaisesti
Opinnäytetyön tulosten avulla pystytään kehittämään ohjatun harjoittelun opiskelija arvioinnin sisältöä ja laajuutta yhtenäisempään suuntaan. Opinnäytetyöstä saatavia tietoja voidaan hyödyntää ohjattujen harjoittelujen kehittämisessä, tulevissa opiskelijaohjaajien koulutuksissa kuin myös opiskelijoiden arviointitaitoja kehitettäessä röntgenhoitajakoulutuksessa.
Opiskelija-arviointia tarkasteltiin ohjaajien ja opiskelijoiden näkökulmasta. Opinnäytetyön aineistona käytettiin yhden valmistuvan röntgenhoitajaopiskelijaryhmän seitsemännen lukukauden ohjatun harjoittelujakson arviointilomakkeita (N=31). Toisen osan aineistosta muodostivat aikaisemmassa vaiheessa röntgenhoitajakoulutuksessa olevan ryhmän kahden ohjatun harjoittelujakson arviointilomakkeet (N=38). Arviointilomakkeet ovat vuodelta 2009. Tutkimusaineisto käsiteltiin luokittelemalla sen sisältö teorialähtöisesti eli deduktiivisesti radiografiatyön sisältöä kuvaavien käsitteiden mukaisesti.
Tulosten perusteella opiskelijoiden ja ohjaajien arvioinneissa korostuneita arviointikohteita ovat potilaan kohtaaminen/vuorovaikutus, avustaminen ja ohjaus, kuvantamis- ja hoitotilanteisiin sisältyvä toteutus ja säteilyturvallisuusosaaminen. Ohjaajat olivat arvioineet myös opiskelijan henkilökohtaisia ominaisuuksia hoitajana. Opiskelijat kuvaavat itsearvioinneissaan oppimistaan liitettynä yksittäisten toimintojen yhteyteen. Ohjaajat tarkastelevat taas asioita yleisemmällä tasolla. Sekä opiskelijoiden, että varsinkin ohjaajien/opettajan arviointilomakkeissa oli arvioitu hyvin vähän ammattietiikka –osiota. Arvioinneissa opiskelijoiden vahvuudet oli tuotu hyvin ilmi. Opiskelijan heikkouksia ja mahdollisia kehittämiskohteita oli arvioitu vähemmän. Opiskelijoiden ja ohjaajien arviot opiskelijan osaamisen tasosta olivat yleisesti jakautuneet samansuuntaisesti
Opinnäytetyön tulosten avulla pystytään kehittämään ohjatun harjoittelun opiskelija arvioinnin sisältöä ja laajuutta yhtenäisempään suuntaan. Opinnäytetyöstä saatavia tietoja voidaan hyödyntää ohjattujen harjoittelujen kehittämisessä, tulevissa opiskelijaohjaajien koulutuksissa kuin myös opiskelijoiden arviointitaitoja kehitettäessä röntgenhoitajakoulutuksessa.