Lakitiedon opettamisessa käytettäviä opetusmenetelmiä
Favorin-Häkkilä, Mari (2010)
Favorin-Häkkilä, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096268
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitetään case study –tyyppisesti haastatteluiden avulla sitä, minkälaisia erilaisia opetusmenetelmiä opettajat käyttävät lakitiedon opetuksessa ja sitä, mitkä seikat vaikuttavat opetusmenetelmien valintaan. Hankkeen tarkoitus on kehittää omaa opettajuutta ja samalla verkostoitua kollegojen kanssa sekä saada esille hyviä käytäntöjä ja tuoda niitä kaikkien opetustyötä tekevien saataville kirjallisen raportin muodossa.
Kehittämishanke jakaantuu ajatuksellisesti kahteen osaan: teoriaosassa käsitellään oppimiskäsityksiin, oppimistyyleihin sekä opetusmenetelmiin liittyviä teorioita, tutkimusosassa esitellään haastatteluissa saatuja tuloksia yhdessä teoreettisen tiedon kanssa.
Tutkimuksen tulos on ilahduttava: lakitiedon opettajat käyttävät opetuksessaan monipuolisia opetusmenetelmiä. Käytössä on erilaisiin sosiaalimuotoihin perustuvia työtapoja sekä puhumiseen ja kirjoittamiseen liittyviä työtapoja. Lisäksi opetuksessa käytetään hyödyksi kuvia ja musiikkia sekä toiminnallisia opetusmenetelmiä. Opetusmenetelmiksi opettajat pyrkivät valitse-maan kullekin opiskelijaryhmälle eri tilanteisiin sopivimmaksi kokemiaan, positiivista oppi-misilmapiiriä ja opiskelijoiden oppimisprosessia parhaiten tukevia työtapoja. Opetusmenetelmien vapaata valintaa rajoittavat opettajien kokemuksen mukaan kuitenkin erilaiset käytännön asettamat rajoitteet, esimerkiksi ajan puute, resurssien rajallisuus sekä opettajan oma vireystila.
Kehittämishanke jakaantuu ajatuksellisesti kahteen osaan: teoriaosassa käsitellään oppimiskäsityksiin, oppimistyyleihin sekä opetusmenetelmiin liittyviä teorioita, tutkimusosassa esitellään haastatteluissa saatuja tuloksia yhdessä teoreettisen tiedon kanssa.
Tutkimuksen tulos on ilahduttava: lakitiedon opettajat käyttävät opetuksessaan monipuolisia opetusmenetelmiä. Käytössä on erilaisiin sosiaalimuotoihin perustuvia työtapoja sekä puhumiseen ja kirjoittamiseen liittyviä työtapoja. Lisäksi opetuksessa käytetään hyödyksi kuvia ja musiikkia sekä toiminnallisia opetusmenetelmiä. Opetusmenetelmiksi opettajat pyrkivät valitse-maan kullekin opiskelijaryhmälle eri tilanteisiin sopivimmaksi kokemiaan, positiivista oppi-misilmapiiriä ja opiskelijoiden oppimisprosessia parhaiten tukevia työtapoja. Opetusmenetelmien vapaata valintaa rajoittavat opettajien kokemuksen mukaan kuitenkin erilaiset käytännön asettamat rajoitteet, esimerkiksi ajan puute, resurssien rajallisuus sekä opettajan oma vireystila.