Tuotannonohjauksen virtuaalinen oppimisympäristö
Kekäle, Minna (2010)
Kekäle, Minna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004086233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004086233
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä kuvataan talvella 2010 toteutettua projektia, jossa tavoitteena oli luoda Kymenlaakson ammattikorkeakoulun Virtuaalitehdas-opetusluokkaan virtuaalinen oppimisympäristö, jossa opiskelijat voivat harjoitella yrityksen toimitusketjun hallintaa ja siihen liittyvien tietojärjestelmien käyttöä opetusesimerkkien avulla. Projektin toteuttivat yhdessä kotkalainen tietotekniikkayritys Profimill Oy ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Insinöörityön tehtävänantona oli kehittää oppimisympäristön tietosisältöä ja siihen soveltuvaa harjoitusmateriaalia annetun case-esimerkin pohjalta. Harjoitusmateriaali kattaa yrityksen koko toimitusketjun asiakastilauksesta toteutuneen tuotannon arviointiin ja sisältää runsaasti toisiinsa nivoutuvia tehtäviä asiasta. Materiaalin pääkohderyhmä olivat opiskelijat, mutta sen laadinnassa pyrittiin ottamaan huomioon myös soveltuvuus käyttökoulutusmateriaaliksi Profimill Oy:n asiakkaille.
Toimitusketjun hallinnan ohjelmistoina tässä oppimisympäristössä käytetään Microsoft Dynamics NAV -toiminnanohjausjärjestelmää ja siihen osittain XMLPorts-tekniikalla integroitua Profimill Oy:n kehittämää Mill Planner MES -ohjelmistoa, joka on tarkoitettu tuotannon suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Ohjelmisto ja tietosisältö on asennettu virtuaalipalvelimille, jotka sijaitsevat opetusluokan tietokoneilla.
Oppimisympäristön suomenkielisen tietosisältö ja ensimmäinen case-harjoitus saatiin työn aikana valmiiksi. Koska opetusta on tarkoitus tarjota myös vaihto-opiskelijoille ja tuotannonohjauksen lisäksi muista teemoista, kehityskohteiksi jäivät englanninkielisen harjoitusympäristön toteuttaminen sekä lisäsovellusten kuten RFID-laitteiston hyödyntäminen.
Insinöörityön tehtävänantona oli kehittää oppimisympäristön tietosisältöä ja siihen soveltuvaa harjoitusmateriaalia annetun case-esimerkin pohjalta. Harjoitusmateriaali kattaa yrityksen koko toimitusketjun asiakastilauksesta toteutuneen tuotannon arviointiin ja sisältää runsaasti toisiinsa nivoutuvia tehtäviä asiasta. Materiaalin pääkohderyhmä olivat opiskelijat, mutta sen laadinnassa pyrittiin ottamaan huomioon myös soveltuvuus käyttökoulutusmateriaaliksi Profimill Oy:n asiakkaille.
Toimitusketjun hallinnan ohjelmistoina tässä oppimisympäristössä käytetään Microsoft Dynamics NAV -toiminnanohjausjärjestelmää ja siihen osittain XMLPorts-tekniikalla integroitua Profimill Oy:n kehittämää Mill Planner MES -ohjelmistoa, joka on tarkoitettu tuotannon suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Ohjelmisto ja tietosisältö on asennettu virtuaalipalvelimille, jotka sijaitsevat opetusluokan tietokoneilla.
Oppimisympäristön suomenkielisen tietosisältö ja ensimmäinen case-harjoitus saatiin työn aikana valmiiksi. Koska opetusta on tarkoitus tarjota myös vaihto-opiskelijoille ja tuotannonohjauksen lisäksi muista teemoista, kehityskohteiksi jäivät englanninkielisen harjoitusympäristön toteuttaminen sekä lisäsovellusten kuten RFID-laitteiston hyödyntäminen.