ERASMUS PROGRAMME STUDENT’S CHALLENGES FACED ABROAD AND THE IMPACT ON EUROPEAN COMMISSION OBJECTIVES
Nikulina, Olga (2010)
Nikulina, Olga
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004076168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004076168
Tiivistelmä
Eurooppalaisilla opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa osan opinnoistaan toisessa maassa Euroopassa. Erasmus-ohjelma, jonka Euroopan Komissio on aloittanut vuonna 1987, rohkaisee opiskelijoita opiskelemaan ulkomailla. Se hankkii tietoa ulkomaalaisista isäntäyliopistoista sekä tarjoaa apua ja tukea.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, millaisia ongelmia opiskelijat voivat kohdata vaihtonsa aikana, ja minkälainen suhde näillä ongelmilla ja Erasmus-ohjelman päämäärillä, jotka Euroopan Komissio on laatinut, on.
Teoreettisen osan kolme pääteemaa ovat akateeminen kulttuurishokki, isäntäyliopistoissa opiskelijoille tarjottu sosiaalinen tuki ja akateeminen sekä sosiaalinen sopeuttaminen. Kokemusperäisen osan päämääränä oli selvittää millaisia haasteita Erasmus-opiskelijoilla, jotka tulivat suorittamaan osan opinnoistaan Southampton Solent University:ssä (SSU) Englannissa ja Kymenlaakson Ammattikorkeakoulussa (KYAMK) Suomessa, kohtasivat.
Puoliohjattuja haastatteluja molempien yliopistojen kansainvälisyyskoordinaattorien kanssa suoritettiin, jotta ongelmallisimmat alueet, joihin opiskelijoilla oli voimakas vaikutus, ja mitä palveluita yliopistoilla oli opiskelijoiden saatavissa, selvitettäisiin. Kyselykaavakkeet suunniteltiin näiden haastattelujen tulosten perusteella. Kyselyyn vastanneita oli yhteensä 86 opiskelijaa, 43 opiskelijaa kummastakin yliopistosta.
Tulokset paljastivat että yli puolet vastanneista koki akateemista kulttuurishokkia eriävissä määrin. Yliopistoiden tarjoamat sosiaaliset palvelut arvioitiin positiivisesti. Suuri prosenttimäärä vastanneista huomauttivat että sosialisoinnin prosessi oli erityisen haastava kun he yrittivät saada kontaktia paikallisiin kansalaisiin. Kummallekin yliopistolle tuotettiin yksi neuvoja sisältävää
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, millaisia ongelmia opiskelijat voivat kohdata vaihtonsa aikana, ja minkälainen suhde näillä ongelmilla ja Erasmus-ohjelman päämäärillä, jotka Euroopan Komissio on laatinut, on.
Teoreettisen osan kolme pääteemaa ovat akateeminen kulttuurishokki, isäntäyliopistoissa opiskelijoille tarjottu sosiaalinen tuki ja akateeminen sekä sosiaalinen sopeuttaminen. Kokemusperäisen osan päämääränä oli selvittää millaisia haasteita Erasmus-opiskelijoilla, jotka tulivat suorittamaan osan opinnoistaan Southampton Solent University:ssä (SSU) Englannissa ja Kymenlaakson Ammattikorkeakoulussa (KYAMK) Suomessa, kohtasivat.
Puoliohjattuja haastatteluja molempien yliopistojen kansainvälisyyskoordinaattorien kanssa suoritettiin, jotta ongelmallisimmat alueet, joihin opiskelijoilla oli voimakas vaikutus, ja mitä palveluita yliopistoilla oli opiskelijoiden saatavissa, selvitettäisiin. Kyselykaavakkeet suunniteltiin näiden haastattelujen tulosten perusteella. Kyselyyn vastanneita oli yhteensä 86 opiskelijaa, 43 opiskelijaa kummastakin yliopistosta.
Tulokset paljastivat että yli puolet vastanneista koki akateemista kulttuurishokkia eriävissä määrin. Yliopistoiden tarjoamat sosiaaliset palvelut arvioitiin positiivisesti. Suuri prosenttimäärä vastanneista huomauttivat että sosialisoinnin prosessi oli erityisen haastava kun he yrittivät saada kontaktia paikallisiin kansalaisiin. Kummallekin yliopistolle tuotettiin yksi neuvoja sisältävää