Kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan vaikutus asiakkaan valintoihin - Case m2 design
Suominen, Marika (2010)
Suominen, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä, miksi sisustusalan yrityksen, m2 designin, asiakkaat ovat valinneet juuri heidän yrityksensä palvelun. Työssä tutkittiin myös, vaikuttavatko kestävän kehityksen mukainen ja ekologisesti vastuullinen liiketoiminta asiakkaiden päätöksiin valita yritysten tuotteita ja palveluita. Lisäksi työssä selvitettiin arvojen vaikutusta ostopäätöksien tekoon ja kulutuskäyttäytymiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kestävästä kehityksestä ja vastuullisesta liiketoiminnasta. Teoriaosuudessa on keskitytty ekologisesti kestävään kehitykseen ja ekologisesti vastuulliseen liike-toimintaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja sitä varten haastateltiin m2 designin omistajia ja asiakkaita. Omistajahaastattelut toteutettiin puolistruk-turoidulla teemahaastattelumenetelmällä ja niiden tarkoituksena oli selvittää yrityksen arvoja ja arvojen toteutumista yritystoiminnassa. Varsinaisen tutkimuksen muodostaneet asiakashaastattelut suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina ja niitä varten haastateltiin kuutta asiakasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kestävällä kehityksellä ja ekologisesti vastuullisella liiketoiminnalla on merkitystä haastateltujen asiakkaiden kohdalla. Osalle asiakkaista ympäristöön liittyvät asiat olivat erittäin tärkeitä. Lisäksi ne olivat ensisijaisia päätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä m2 designin valinnan kohdalla että erilaisia osto- ja valintapäätöksiä tehtäessä. Osalle haastatelluista ympäristöön liittyvät asiat taas olivat tietyissä asioissa merkittäviä. Ensisijaisesti päätöksentekoon vaikuttivat kuitenkin muut asiat, kuten esteettisyys. Tuloksista ei voi tehdä luotettavia yleistyksiä, sillä haastateltuja oli vähän ja tutkimuksessa keskityttiin selvittämään yksittäisten henkilöiden arvoperusteisia mielipiteitä ympäristöä koskevissa asioissa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että ympäristölle aiheutuisi hyötyä siitä, että sekä yritysten että kuluttajien tietoisuus ympäristöasioista paranisi. Vaikka osalle kuluttajista ja yrityksistä piittaamaton käyttäytyminen ympäristöä kohtaan johtuu siitä, ettei ympäristöasioista pidetä tärkeinä, on kuitenkin niitä, jotka eivät vain tiedä asioista tarpeeksi vaikuttaakseen. Yritysten tulisi kertoa avoimesti ympäristöasioistaan lisätäkseen luotettavuuttaan. Tämä kuitenkin edellyttää yritykseltä todellisia toimia ympäristön hyväksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kestävästä kehityksestä ja vastuullisesta liiketoiminnasta. Teoriaosuudessa on keskitytty ekologisesti kestävään kehitykseen ja ekologisesti vastuulliseen liike-toimintaan. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja sitä varten haastateltiin m2 designin omistajia ja asiakkaita. Omistajahaastattelut toteutettiin puolistruk-turoidulla teemahaastattelumenetelmällä ja niiden tarkoituksena oli selvittää yrityksen arvoja ja arvojen toteutumista yritystoiminnassa. Varsinaisen tutkimuksen muodostaneet asiakashaastattelut suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina ja niitä varten haastateltiin kuutta asiakasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kestävällä kehityksellä ja ekologisesti vastuullisella liiketoiminnalla on merkitystä haastateltujen asiakkaiden kohdalla. Osalle asiakkaista ympäristöön liittyvät asiat olivat erittäin tärkeitä. Lisäksi ne olivat ensisijaisia päätökseen vaikuttavia tekijöitä sekä m2 designin valinnan kohdalla että erilaisia osto- ja valintapäätöksiä tehtäessä. Osalle haastatelluista ympäristöön liittyvät asiat taas olivat tietyissä asioissa merkittäviä. Ensisijaisesti päätöksentekoon vaikuttivat kuitenkin muut asiat, kuten esteettisyys. Tuloksista ei voi tehdä luotettavia yleistyksiä, sillä haastateltuja oli vähän ja tutkimuksessa keskityttiin selvittämään yksittäisten henkilöiden arvoperusteisia mielipiteitä ympäristöä koskevissa asioissa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että ympäristölle aiheutuisi hyötyä siitä, että sekä yritysten että kuluttajien tietoisuus ympäristöasioista paranisi. Vaikka osalle kuluttajista ja yrityksistä piittaamaton käyttäytyminen ympäristöä kohtaan johtuu siitä, ettei ympäristöasioista pidetä tärkeinä, on kuitenkin niitä, jotka eivät vain tiedä asioista tarpeeksi vaikuttaakseen. Yritysten tulisi kertoa avoimesti ympäristöasioistaan lisätäkseen luotettavuuttaan. Tämä kuitenkin edellyttää yritykseltä todellisia toimia ympäristön hyväksi.