Yhteisöllisyyden merkitys ja menestymisen keinot verkkolehdelle
Tampio, Johanna (2008)
Tampio, Johanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066132
Tiivistelmä
Työ toteutettiin Kainuun Sanomien toimeksiantona ja se käsitteli yhteisöllisyyden merkitystä ja menestymisen
keinoja verkkolehdelle. Vastauksia etsittiin seuraaviin kysymyksiin: Kuinka yhteisöllisyys vaikuttaa
verkkolehden sivustoilla ja mitä yhteisöllisyyden keinoja voidaan käyttää?
Työn tarkastelussa hyödynnettiin yhteisöllisyyttä käyttäjien näkökulmasta. Eroavaisuuksia liittyen nuoriin
mainittiin. Tutkimuksen perusteella tutustuttiin tiettyihin elementteihin, jotka houkuttelevat kävijöitä
tutustumaan verkkolehden sivustoihin sekä muihin yhteisöllisiin elementteihin. Toinen pääasia teorian
käsittelyssä olivat uudet tekniset innovaatiot. Näitä Web 2.0:n ominaisuuksia hyödynnettiin tarkastelussa.
Yhteisöllisen median, teknisten innovaatioiden sekä menestysreseptien taustalla on CERF-malli. Se kuvaa
tämän päivän markkinointia, missä yhdistyvät kaksisuuntainen markkinointi, kokemuksen luominen,
ansaintamalli sekä löydettävyys.
Toinen osa työstä keskittyi verkkolehden menestymisen tiettyihin keinoihin. Tarkastelussa olivat paikallisuus,
personointi sekä kävijöiden säilyttäminen nopeuden ja ajantasaisuuden kautta.
Tavoitteena oli tutkia niitä elementtejä, joiden avulla kävijät saadaan tulevaisuudessa Kainuun Sanomien
verkkolehden lukijoiksi. Tarkoituksena oli löytää menestyksen reseptejä yhteisöllisesti kiinnostaville sivustoille.
Esimerkkejä onnistuneista valinnoista saatiin Sanoma Oyj:n Helsingin Sanomien sekä Kaleva
Kustannuksen Kaleva lehden verkkopalveluista.
keinoja verkkolehdelle. Vastauksia etsittiin seuraaviin kysymyksiin: Kuinka yhteisöllisyys vaikuttaa
verkkolehden sivustoilla ja mitä yhteisöllisyyden keinoja voidaan käyttää?
Työn tarkastelussa hyödynnettiin yhteisöllisyyttä käyttäjien näkökulmasta. Eroavaisuuksia liittyen nuoriin
mainittiin. Tutkimuksen perusteella tutustuttiin tiettyihin elementteihin, jotka houkuttelevat kävijöitä
tutustumaan verkkolehden sivustoihin sekä muihin yhteisöllisiin elementteihin. Toinen pääasia teorian
käsittelyssä olivat uudet tekniset innovaatiot. Näitä Web 2.0:n ominaisuuksia hyödynnettiin tarkastelussa.
Yhteisöllisen median, teknisten innovaatioiden sekä menestysreseptien taustalla on CERF-malli. Se kuvaa
tämän päivän markkinointia, missä yhdistyvät kaksisuuntainen markkinointi, kokemuksen luominen,
ansaintamalli sekä löydettävyys.
Toinen osa työstä keskittyi verkkolehden menestymisen tiettyihin keinoihin. Tarkastelussa olivat paikallisuus,
personointi sekä kävijöiden säilyttäminen nopeuden ja ajantasaisuuden kautta.
Tavoitteena oli tutkia niitä elementtejä, joiden avulla kävijät saadaan tulevaisuudessa Kainuun Sanomien
verkkolehden lukijoiksi. Tarkoituksena oli löytää menestyksen reseptejä yhteisöllisesti kiinnostaville sivustoille.
Esimerkkejä onnistuneista valinnoista saatiin Sanoma Oyj:n Helsingin Sanomien sekä Kaleva
Kustannuksen Kaleva lehden verkkopalveluista.