Markkinointimateriaalin tuottaminen T:mi Viki Makkoselle : - …saa puusta muutakin kuin nuotion…
Makkonen, Paula (2008)
Makkonen, Paula
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066118
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää T:mi Viki Makkosen markkinointia, imagoa ja näkyvyyttä tuottamalla
yritykselle yhtenäiset markkinointimateriaalit. Kehittämistehtävän aikana yritykselle tuotettiin www-sivut,
asiakirjapohjat ja logo, koska kyseisten materiaalien koettiin vastaavan parhaiten yrityksen tarpeita.
Työn teoriaosuudessa käsitellään mielikuvamarkkinointia ja viestintää käsitteleviä teorioita, joihin työn empiirinen
osa pohjautuu. Mielikuvamarkkinointia käsittelevässä teoriaosassa tutustutaan siihen, mitkä asiat vaikuttavat yrityksestä
syntyviin mielikuviin ja kuinka mielikuviin voidaan vaikuttaa. Keskeisiä käsitteitä ovat yrityksen identiteetti,
profiili, imago ja maine. Osiossa käsitellään lisäksi visuaalista johtamista, sillä yrityksen ulkoasu on merkittävä
mielikuvien luoja. Työn toisessa teoriakokonaisuudessa keskitytään www-sivuihin ja liikeviestintään ulkoisen
viestinnän keinoina. Luvussa käsitellään lisäksi asiakirjastandardia.
Kehittämistehtävän käytännön osuutena oli suunnitella ja toteuttaa T:mi Viki Makkoselle logo, asiakirjapohjat ja
www-sivut. Asiakirjapohjien tarkoituksena on helpottaa yrityksen liikekirjeiden laadintaa ja taata kirjeiden yhtenäinen
ja asiakirjastandardin mukainen ulkoasu. Www-sivujen tavoitteena on lisätä yrityksen näkyvyyttä ja samalla
mahdollistaa markkinoinnin laajentaminen Internetiin. Kuvapainotteisilla sivuilla esitellään yrityksen toimintaa ja
tehtyjä töitä. Tuotettujen materiaalien suunnittelussa oli tärkeää löytää yrityksen identiteettiin sopivat, selkeät ja
toimivat, visuaaliset ja toiminnalliset ratkaisut.
Yhtenäisen ulkoasun ja tehtyjen graafisten ratkaisujen pohjalta yrityksen on helppo tuottaa käyttöönsä tulevaisuudessa
lisämateriaaleja, kuten esimerkiksi liikelahjoja, mainoksia tai esitteitä. Koska työhön ei liity tutkimusosaa,
olivat toimeksiantajan mielipiteet tuotetuista materiaaleista ainoa onnistumisen mittari. Toimeksiantaja oli tyytyväinen
tuotettuihin materiaaleihin ja uskoo asiakirjapohjien helpottavan liikekirjeiden laadintaa. Lisäksi hän näkee
www-sivut hyvänä markkinointikanavana ja uskoo niiden lisäävän yrityksen näkyvyyttä.
yritykselle yhtenäiset markkinointimateriaalit. Kehittämistehtävän aikana yritykselle tuotettiin www-sivut,
asiakirjapohjat ja logo, koska kyseisten materiaalien koettiin vastaavan parhaiten yrityksen tarpeita.
Työn teoriaosuudessa käsitellään mielikuvamarkkinointia ja viestintää käsitteleviä teorioita, joihin työn empiirinen
osa pohjautuu. Mielikuvamarkkinointia käsittelevässä teoriaosassa tutustutaan siihen, mitkä asiat vaikuttavat yrityksestä
syntyviin mielikuviin ja kuinka mielikuviin voidaan vaikuttaa. Keskeisiä käsitteitä ovat yrityksen identiteetti,
profiili, imago ja maine. Osiossa käsitellään lisäksi visuaalista johtamista, sillä yrityksen ulkoasu on merkittävä
mielikuvien luoja. Työn toisessa teoriakokonaisuudessa keskitytään www-sivuihin ja liikeviestintään ulkoisen
viestinnän keinoina. Luvussa käsitellään lisäksi asiakirjastandardia.
Kehittämistehtävän käytännön osuutena oli suunnitella ja toteuttaa T:mi Viki Makkoselle logo, asiakirjapohjat ja
www-sivut. Asiakirjapohjien tarkoituksena on helpottaa yrityksen liikekirjeiden laadintaa ja taata kirjeiden yhtenäinen
ja asiakirjastandardin mukainen ulkoasu. Www-sivujen tavoitteena on lisätä yrityksen näkyvyyttä ja samalla
mahdollistaa markkinoinnin laajentaminen Internetiin. Kuvapainotteisilla sivuilla esitellään yrityksen toimintaa ja
tehtyjä töitä. Tuotettujen materiaalien suunnittelussa oli tärkeää löytää yrityksen identiteettiin sopivat, selkeät ja
toimivat, visuaaliset ja toiminnalliset ratkaisut.
Yhtenäisen ulkoasun ja tehtyjen graafisten ratkaisujen pohjalta yrityksen on helppo tuottaa käyttöönsä tulevaisuudessa
lisämateriaaleja, kuten esimerkiksi liikelahjoja, mainoksia tai esitteitä. Koska työhön ei liity tutkimusosaa,
olivat toimeksiantajan mielipiteet tuotetuista materiaaleista ainoa onnistumisen mittari. Toimeksiantaja oli tyytyväinen
tuotettuihin materiaaleihin ja uskoo asiakirjapohjien helpottavan liikekirjeiden laadintaa. Lisäksi hän näkee
www-sivut hyvänä markkinointikanavana ja uskoo niiden lisäävän yrityksen näkyvyyttä.