Kartoitus 8–18 -vuotiaiden taitoluistelijoiden alku- ja loppuverryttelykäytännöistä
Penttilä, Katri (2010)
Penttilä, Katri
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003316038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003316038
Tiivistelmä
Tämä työ on määrällinen tutkimus, joka on tehty yhteistyössä Suomen Taitoluisteluliiton kanssa. Työn tarkoituksena on tutkia 8–18 -vuotiaiden taitoluistelun yksinluistelijoiden verryttelykäytäntöjä. Työn tavoitteena on lisätä tietoutta verryttelyistä ja saada aikaan lisää keskustelua. Taitoluisteluliitto voisi jatkossa lisätä koulutuksiin enemmän käytännön keinoja verryttelyiden toteuttamiseksi.
Työssä on käytetty kahta eri tutkimusmenetelmää. Vuonna 2008 tehdyn Hyvä harjoittelu -selvitysraportin mukaan taitoluistelijoiden alkuverryttelyn toteutus ei ollut riittävää ja loppuverryttelyä ei tehty juuri ollenkaan. Raportissa kaivattiin verryttelyistä lisäselvitystä. Tämän oletuksen pohjalta tutkin tässä työssä tarkemmin verryttelyjen toteutuksen määrää ja siihen vaikuttavia syitä.
Ensimmäisessä tutkimuksessa tarkastellaan Hyvä harjoittelu -selvitysraporttia varten tehdyt harjoituspäiväkirjat uudestaan verryttelyjen toteutuksen näkökulmasta. Tulokset vahvistavat selvitysraportin esiin tuomia tuloksia verryttelyistä. Toisessa tutkimuksessa etsitään verryttelyjen toteutukselle syitä puolistrukturoidun kyselytutkimuksen avulla. Kysely on suunnattu yksinluistelun taitoluisteluohjaajille ja -valmentajille. Tutkimukseen vastanneiden mukaan tietoa verryttelyistä löytyy, muttei tuloksia tuovia toimintatapoja.
Molempien tutkimusten tuloksia vertailtaessa selviää, että verryttelyjen toteutus yleisesti on vähäistä. Varsinkin kuivalla tehtävää verryttelyä tulisi lisätä ja tietoa sekä toteutusta loppuverryttelystä tulisi parantaa. Työ auttaa ymmärtämään verryttelyiden merkitystä lasten ja nuorten fyysisen ja liikunnallisen kehityksen kannalta. Työssä selvitetään, miksi alku- ja loppuverryttelyä tulisi tehdä ja miten. Taitoluistelun lajivaatimukset tietämällä on helpompi ymmärtää verryttelyjen tärkeys. Taitoluistelijoiden harjoittelu muuttuu, kun ikää ja taitoa tulee lisää. Verryttelyn toteutuksen täytyy pysyä harjoittelussa mukana, sitä tukien. Kun tiedetään taitoluistelijan kehityksen vaihe, voidaan laatia myös sitä tukevia ja kehittäviä verryttelyitä.
Työssä on käytetty kahta eri tutkimusmenetelmää. Vuonna 2008 tehdyn Hyvä harjoittelu -selvitysraportin mukaan taitoluistelijoiden alkuverryttelyn toteutus ei ollut riittävää ja loppuverryttelyä ei tehty juuri ollenkaan. Raportissa kaivattiin verryttelyistä lisäselvitystä. Tämän oletuksen pohjalta tutkin tässä työssä tarkemmin verryttelyjen toteutuksen määrää ja siihen vaikuttavia syitä.
Ensimmäisessä tutkimuksessa tarkastellaan Hyvä harjoittelu -selvitysraporttia varten tehdyt harjoituspäiväkirjat uudestaan verryttelyjen toteutuksen näkökulmasta. Tulokset vahvistavat selvitysraportin esiin tuomia tuloksia verryttelyistä. Toisessa tutkimuksessa etsitään verryttelyjen toteutukselle syitä puolistrukturoidun kyselytutkimuksen avulla. Kysely on suunnattu yksinluistelun taitoluisteluohjaajille ja -valmentajille. Tutkimukseen vastanneiden mukaan tietoa verryttelyistä löytyy, muttei tuloksia tuovia toimintatapoja.
Molempien tutkimusten tuloksia vertailtaessa selviää, että verryttelyjen toteutus yleisesti on vähäistä. Varsinkin kuivalla tehtävää verryttelyä tulisi lisätä ja tietoa sekä toteutusta loppuverryttelystä tulisi parantaa. Työ auttaa ymmärtämään verryttelyiden merkitystä lasten ja nuorten fyysisen ja liikunnallisen kehityksen kannalta. Työssä selvitetään, miksi alku- ja loppuverryttelyä tulisi tehdä ja miten. Taitoluistelun lajivaatimukset tietämällä on helpompi ymmärtää verryttelyjen tärkeys. Taitoluistelijoiden harjoittelu muuttuu, kun ikää ja taitoa tulee lisää. Verryttelyn toteutuksen täytyy pysyä harjoittelussa mukana, sitä tukien. Kun tiedetään taitoluistelijan kehityksen vaihe, voidaan laatia myös sitä tukevia ja kehittäviä verryttelyitä.