Asiakastyytyväisyyden taso Kajaanin kaupungin rakennusvalvonnassa
Puuronen, Julia (2010)
Puuronen, Julia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003265958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003265958
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kajaanin kaupungin rakennusvalvonnan
asiakastyytyväisyyden tasoa sekä palveluiden toimivuutta ja laatua. Työ toteutettiin
asiakastyytyväisyystutkimuksena, jonka avulla pyrittiin selvittämään rakennusvalvonnan
asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin ja toimintaan liittyen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakaspalvelua julkisella sektorilla, palvelua ja sen laatua sekä
asiakastyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyyden tutkimista. Työn alussa on myös kerrottu yleisesti
Kajaanin kaupungin rakennusvalvonnasta, sen tehtävistä ja asiakkaista.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka
toteutettiin kirjekyselynä. Aineiston keruu suoritettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka
lähetettiin kohderyhmään kuuluville postitse.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen kohderyhmänä olivat kajaanilaiset pientalorakentajat, joille oli
suoritettu joko osittainen loppukatselmus tai loppukatselmus aikavälillä 1.1.2008–31.8.2009.
Kajaanin kaupungin rakennusvalvonnan kysely lähetettiin 200 pientalorakentajalle, joista 81
pientalorakentajaa vastasi kyselyyn. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 40,5 %, jota
voidaan pitää kohtuullisen hyvänä.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan sanoa, että pientalorakentajat olivat pääasiassa tyytyväisiä
rakennusvalvonnan toimintaan ja palveluihin. Kehitettävää vastaajien mielestä olisi henkilökunnan
tavoitettavuudessa ja rakennusaikaisen neuvonnan riittävyydessä. Asiakastyytyväisyyden taso
Kajaanin kaupungin rakennusvalvonnassa on hyvä.
asiakastyytyväisyyden tasoa sekä palveluiden toimivuutta ja laatua. Työ toteutettiin
asiakastyytyväisyystutkimuksena, jonka avulla pyrittiin selvittämään rakennusvalvonnan
asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin ja toimintaan liittyen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään asiakaspalvelua julkisella sektorilla, palvelua ja sen laatua sekä
asiakastyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyyden tutkimista. Työn alussa on myös kerrottu yleisesti
Kajaanin kaupungin rakennusvalvonnasta, sen tehtävistä ja asiakkaista.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka
toteutettiin kirjekyselynä. Aineiston keruu suoritettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka
lähetettiin kohderyhmään kuuluville postitse.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen kohderyhmänä olivat kajaanilaiset pientalorakentajat, joille oli
suoritettu joko osittainen loppukatselmus tai loppukatselmus aikavälillä 1.1.2008–31.8.2009.
Kajaanin kaupungin rakennusvalvonnan kysely lähetettiin 200 pientalorakentajalle, joista 81
pientalorakentajaa vastasi kyselyyn. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 40,5 %, jota
voidaan pitää kohtuullisen hyvänä.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan sanoa, että pientalorakentajat olivat pääasiassa tyytyväisiä
rakennusvalvonnan toimintaan ja palveluihin. Kehitettävää vastaajien mielestä olisi henkilökunnan
tavoitettavuudessa ja rakennusaikaisen neuvonnan riittävyydessä. Asiakastyytyväisyyden taso
Kajaanin kaupungin rakennusvalvonnassa on hyvä.