Yhteisöllisyyttä ja kavereita koulussa : Tutkimus ryhmätoiminnallisten menetelmien merkityksestä ja käytöstä lasten kaverisuhteiden tukemisessa alkuopetuksessa
Kivioja, Heidi (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003235876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003235876
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ydinajatuksena oli tarkastella yhteisöllisyyttä ja lasten kaverisuhteita alakouluissa sekä näiden edistämistä ryhmätoiminnallisten menetelmien avulla. Tarkoituksena oli sekä saada että välittää tietoa ryhmätoiminnallisten menetelmien merkityksistä lasten hyvinvointiin. Tutkimusosuudessa selvitettiin, millaisia merkityksiä pienen pohjoispohjanmaalaisen kaupungin alakoulujen 1.–2.-luokkalaisten opettajat antoivat ryhmätoiminnallisille menetelmille sekä miten tunnettuja ja käytettyjä menetelmät ovat opetustyössä.
Opinnäytetyön teoriataustaksi perehdyttiin kirjallisuuden kautta ryhmätoiminnallisiin menetelmiin, alkuopetusikäisten lasten kehitysvaiheisiin, kavereiden ja yhteisön merkityksiin lapsille, sekä opettajien ja aikuisen mahdollisuuksiin vaikuttaa lasten sosiaalisiin taitoihin, kaverisuhteisiin ja yhteisöllisyyteen. Ryhmätoiminnallisilla menetelmillä tarkoitettiin tässä opinnäytetyössä ryhmää kiinteyttäviä toiminnallisia menetelmiä, jotka kokemukselliseen oppimiseen perustuen voivat edistää sosiaalisten taitojen tai muiden elämän taitojen oppimista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköpostin kautta lähetettyä kyselyä. Tuloksia analysoitiin ja verrattiin teoreettiseen tietoon.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että opettajien mielestä ryhmätoiminnallisilla menetelmillä voidaan vaikuttaa lasten vuorovaikutus- ja sosiaalisiin taitoihin. Vastaajien mukaan menetelmiä käytetään opetustyössä melko paljon, mutta erityisesti ajanpuute estää menetelmien käytön lisäämistä. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että ryhmätoiminnallisille menetelmille olisi koulumaailmassa enemmän tarvetta. Opinnäytetyöstä voidaan tehdä johtopäätös, että yhteiskunnan muuttuessa myös koulukulttuurin tulisi muuttua. Uusiin haasteisiin vastaamiseksi tarvitaan lisää resursseja sosiaalisten taitojen opetukseen sekä sosiaalisen työn osaamista kouluihin.
Opinnäytetyön teoriataustaksi perehdyttiin kirjallisuuden kautta ryhmätoiminnallisiin menetelmiin, alkuopetusikäisten lasten kehitysvaiheisiin, kavereiden ja yhteisön merkityksiin lapsille, sekä opettajien ja aikuisen mahdollisuuksiin vaikuttaa lasten sosiaalisiin taitoihin, kaverisuhteisiin ja yhteisöllisyyteen. Ryhmätoiminnallisilla menetelmillä tarkoitettiin tässä opinnäytetyössä ryhmää kiinteyttäviä toiminnallisia menetelmiä, jotka kokemukselliseen oppimiseen perustuen voivat edistää sosiaalisten taitojen tai muiden elämän taitojen oppimista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköpostin kautta lähetettyä kyselyä. Tuloksia analysoitiin ja verrattiin teoreettiseen tietoon.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että opettajien mielestä ryhmätoiminnallisilla menetelmillä voidaan vaikuttaa lasten vuorovaikutus- ja sosiaalisiin taitoihin. Vastaajien mukaan menetelmiä käytetään opetustyössä melko paljon, mutta erityisesti ajanpuute estää menetelmien käytön lisäämistä. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että ryhmätoiminnallisille menetelmille olisi koulumaailmassa enemmän tarvetta. Opinnäytetyöstä voidaan tehdä johtopäätös, että yhteiskunnan muuttuessa myös koulukulttuurin tulisi muuttua. Uusiin haasteisiin vastaamiseksi tarvitaan lisää resursseja sosiaalisten taitojen opetukseen sekä sosiaalisen työn osaamista kouluihin.