Kankaanpään kaupunginkirjaston asiakastyytyväisyystutkimus
Kiviniemi, Lauri (2010)
Kiviniemi, Lauri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003235875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003235875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Kankaanpään kaupunginkirjaston asiakastyytyväisyyttä sekä palvelua. Tutkimusta tarvittiin, sillä kirjasto halusi tietoa asiakkaidensa tarpeista ja mahdollisista kehittämisen kohteista. Opinnäytetyö on tehty kirjaston näkökulmasta. Tutkimus käynnistyi kysymyslomakkeen julkaisemisella keväällä 2009. Kyselylomake julkaistiin Kankaanpään kaupunginkirjastossa, Satakunnan ammattikorkeakoulun Kankaanpään liiketalouden yksikössä sekä Internetissä kirjaston sivuilla. Vastauksia kertyi yhteensä 121 kappaletta. Tutkimusmenetelmä oli pääosin kvantitatiivinen, sillä valtaosa materiaalista koostuu erilaisista määrällisistä ja tilastollisin menetelmin käsiteltävistä aineistoista. Kaikki saadut vastaukset syötettiin tietokoneelle, ja Webropol- ohjelma laski jokaisen kysymyksen vastausmäärän. Tutkimustuloksia analysoimalla pyrittiin määrittelemään asiakastyytyväisyyden olennaisimmat parannuskohteet. Osa vastauksista jouduttiin jättämään huomiotta, sillä niitä ei voitu pitää tutkimuksen kannalta järkevinä ja merkityksellisinä. Tutkimuksen avulla onnistuttiin saamaan tietoa, joka on hyödyksi kirjaston toimintaa kehitettäessä.