Ostolaskujen sähköinen käsittely : Case Rakennus Oy Paanurakenne
Hietaharju, Linda; Hietaharju, Heidi (2010)
Hietaharju, Linda
Hietaharju, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003205816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003205816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työntekijöiden suhtautumista ja mielipiteitä kesällä 2008 käyttöönotetusta ostolaskujen sähköisestä käsittelyjärjestelmästä. Tavoitteena oli selvittää oliko vanhan käsittelyjärjestelmän vaihtaminen uuteen kannattavaa sekä kartoittaa käsittelyjärjestelmässä ja sen käyttöönotossa mahdollisesti ilmenneitä epäkohtia. Lisäksi halusimme selvittää, kuinka laskujen käsittelyä voitaisiin työntekijöiden mielestä kehittää tulevaisuudessa. Case-yrityksenä oli rakennusalalla toimiva Rakennus Oy Paanurakenne.
Työn teoriapohja sovellettiin pääosin aiheeseen liittyvästä lähdekirjallisuudesta, mutta apuna käytettiin myös toimeksiantajayritykseltä saatuja tietoja. Tutkimuksellinen osuus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka toteutettiin haastattelemalla yhdeksää Rakennus Oy Paanurakenteen työntekijää. Haastateltaviksi valitsimme sekä pääkäyttäjiä että laskun tarkastajia ja hyväksyjiä, jotka käsittelevät ostolaskuja joko päivittäin tai vähintään viikoittain.
Tulosten perusteella vanhan sähköisen käsittelyjärjestelmän vaihtaminen uuteen oli kannattavaa Rakennus Oy Paanurakenteelle, sillä uutta sähköistä käsittelyjärjestelmää pidetään monilta osin parempana ja helppokäyttöisempänä kuin vanhaa sähköistä käsittelyjärjestelmää. Lisäksi työntekijöiden mielestä uuden käsittelyjärjestelmän myötä myös yrityksen laskunkierto on nopeutunut huomattavasti, mikä osaltaan osoittaa vaihdon kannattavuutta. Tulevaisuudessa laskujen käsittelyä voitaisiin kehittää työntekijöiden mielestä kehittämällä nykyisen järjestelmän toimintoja entistä paremmiksi sekä siirtymällä vastaanottamaan laskuja sähköisessä muodossa paperilaskujen sijasta. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että yrityksen tulisi jatkossa kiinnittää huomiota tiedottamiseen sekä lisäkoulutukseen.
Työn teoriapohja sovellettiin pääosin aiheeseen liittyvästä lähdekirjallisuudesta, mutta apuna käytettiin myös toimeksiantajayritykseltä saatuja tietoja. Tutkimuksellinen osuus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka toteutettiin haastattelemalla yhdeksää Rakennus Oy Paanurakenteen työntekijää. Haastateltaviksi valitsimme sekä pääkäyttäjiä että laskun tarkastajia ja hyväksyjiä, jotka käsittelevät ostolaskuja joko päivittäin tai vähintään viikoittain.
Tulosten perusteella vanhan sähköisen käsittelyjärjestelmän vaihtaminen uuteen oli kannattavaa Rakennus Oy Paanurakenteelle, sillä uutta sähköistä käsittelyjärjestelmää pidetään monilta osin parempana ja helppokäyttöisempänä kuin vanhaa sähköistä käsittelyjärjestelmää. Lisäksi työntekijöiden mielestä uuden käsittelyjärjestelmän myötä myös yrityksen laskunkierto on nopeutunut huomattavasti, mikä osaltaan osoittaa vaihdon kannattavuutta. Tulevaisuudessa laskujen käsittelyä voitaisiin kehittää työntekijöiden mielestä kehittämällä nykyisen järjestelmän toimintoja entistä paremmiksi sekä siirtymällä vastaanottamaan laskuja sähköisessä muodossa paperilaskujen sijasta. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että yrityksen tulisi jatkossa kiinnittää huomiota tiedottamiseen sekä lisäkoulutukseen.