Verkko-oppimisympäristö aikuiskoulutuksen monipuolistajana
Mäkelä, Marika (2010)
Mäkelä, Marika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155666
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee verkko-oppimisympäristön käyttöönoton merkitystä ope-tuksen monipuolistajana Suupohjan ammatti-instituutissa. Aluksi käsitellään, mitä verkossa opettaminen vaatii opettajalta. Onko uuteen oppimisympäristöön vaadittavat opetustaidot hallinnassa vai vaatiiko verkko-opettaminen uusia valmiuksia tyypilliseen opettajan rooliin. Uuteen asiaan heittäytyminen vaatii paitsi innokkuutta, myös aikaa ja myönteistä suhtautumista työyhteisössä. Työssä käsitellään aikuista opiskelijana ja aikuisopiskelijan erityispiirteitä. Nuorille opiskelu on luonnollinen elämänvaihe, mutta aikuisilla elämää määrittävät monet muutkin seikat. Aikuisopiskelijaa sitovat perhesuhteiden lisäksi työn ja toimeentulon tuomat velvoitteet. Jos opinnoista on kulunut jo vuosia, niin koulumaailmaan hakeutuminen voi muodostua isoksi kynnykseksi. Lisäksi selvitetään, millainen oppimisympäristö verkko-oppiminen on. Mitä taitoja verkko-opiskelu vaatii opiskelijalta, että opiskelu on ylipäätään mahdollista ja tuottaisi opiskelijalle parhaan mahdollisen hyödyn.
Halukkuutta mahdolliseen verkko-opetukseen selvitettiin kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui Suupohjan ammatti-instituutin 20-henkinen opiskelijaryhmä. Vastausten valossa näytti, että kiinnostusta verkko-opintoihin on, jos niitä oppilaitos tarjoaa. Lähes kaikilla opiskelijoilla oli jo nyt valmiudet aloittaa verkko-opinnot. Tulevaisuudessa verkko-opinnot voisi olla yksi vahvuus, kun oppilaitokset kilpailevat opiskelijoista. On tärkeää, että oppilaitos panostaa verkkomateriaalin suunnitteluun ja henkilökunnan koulutukseen sekä markkinoi verkko-opintoja siten, että se tulee suuren yleisön tietoisuuteen. Ammatillisen koulutuksen hankkiminen verkko-opintojen kautta on tätä päivää ja toivottavasti tulevat opiskelijat tarttuvat tähän mahdollisuuteen.
Halukkuutta mahdolliseen verkko-opetukseen selvitettiin kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui Suupohjan ammatti-instituutin 20-henkinen opiskelijaryhmä. Vastausten valossa näytti, että kiinnostusta verkko-opintoihin on, jos niitä oppilaitos tarjoaa. Lähes kaikilla opiskelijoilla oli jo nyt valmiudet aloittaa verkko-opinnot. Tulevaisuudessa verkko-opinnot voisi olla yksi vahvuus, kun oppilaitokset kilpailevat opiskelijoista. On tärkeää, että oppilaitos panostaa verkkomateriaalin suunnitteluun ja henkilökunnan koulutukseen sekä markkinoi verkko-opintoja siten, että se tulee suuren yleisön tietoisuuteen. Ammatillisen koulutuksen hankkiminen verkko-opintojen kautta on tätä päivää ja toivottavasti tulevat opiskelijat tarttuvat tähän mahdollisuuteen.