Kierrättäminen infrarakentamisessa
Pyykkönen, Toni (2008)
Pyykkönen, Toni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155651
Tiivistelmä
Insinöörityön tilaajana on NCC Roads Oy. NCC Roadsin toimialana on infrarakentaminen. Insinöörityö käsittelee
vanhojen maa-ainesten uusiokäyttöä infrarakentamisessa. Työssä tutkitaan myös asfaltin uusiokäyttöä maarakentamisen
yhteydessä. Maa-ainesvarantojen vähetessä kuljetusmatkat kasvattavat urakoitsijalle koituvia kustannuksia.
Työssä tutkitaan kuljetushintojen vaihtelua pitkälle ajomatkalle sekä työkohteen läheisyydessä olevalle
käsittelyalueelle. Tutkimuksen ja laskelmien tarkoituksena on selvittää urakoitsijalle saatava taloudellinen hyöty
maa-ainesten uusiokäytöstä.
Tutkimuksissa ja laskelmissa vertailtiin uusiotuotteiden ja uuden luonnonvaraisen maa-aineksen aiheuttamia kustannuksia
keskenään. Tutkimuskohteena oli 5 000 m²:n teollisuuskäytössä oleva piha. Kyseinen kohde on keskikokoinen
maarakennuskohde, joten vertailu- ja kustannustuloksia on helppo verrata pienempään tai suurempaan
kohteeseen. Maa-ainesten kuljetushintoja vertailtiin 10–15 km:n ajomatkan päässä olevalle käsittelyalueelle ja työkohteen
läheisyydessä olevalle käsittelyalueelle. Uusioasfaltin käyttöä verrattiin uuden asfaltin valmistukseen ja
laskettiin kuinka paljon säästetään, kun uuden massan sekaan laitetaan 20 % asfalttirouhetta. Hintatasolla pyrittiin
saamaan vastaavuutta nykypäivän hintatasolle, jotta tulokset olisivat mahdollisimman lähellä oikeaa.
Työssä havaittiin, että maa-ainesten uusiokäytöllä urakoitsija voi säästää 5000 m²:n pihalla kustannuksissa 5–15 %
riippuen siitä, kuinka paljon vanhoja maa-aineksia voidaan hyödyntää rakenteissa. Maa-ainesten kuljetusmatkoilla
urakoitsijan säästämä kustannus voi olla jopa yli 5000 euroa, jos maa-ainekset voidaan käsitellä työmaan välittömässä
läheisyydessä. Lisäämällä vanhaa asfalttia uuden asfalttimassan sekaan 20 % urakoitsija säästää kustannuksissa
noin 10 %.
vanhojen maa-ainesten uusiokäyttöä infrarakentamisessa. Työssä tutkitaan myös asfaltin uusiokäyttöä maarakentamisen
yhteydessä. Maa-ainesvarantojen vähetessä kuljetusmatkat kasvattavat urakoitsijalle koituvia kustannuksia.
Työssä tutkitaan kuljetushintojen vaihtelua pitkälle ajomatkalle sekä työkohteen läheisyydessä olevalle
käsittelyalueelle. Tutkimuksen ja laskelmien tarkoituksena on selvittää urakoitsijalle saatava taloudellinen hyöty
maa-ainesten uusiokäytöstä.
Tutkimuksissa ja laskelmissa vertailtiin uusiotuotteiden ja uuden luonnonvaraisen maa-aineksen aiheuttamia kustannuksia
keskenään. Tutkimuskohteena oli 5 000 m²:n teollisuuskäytössä oleva piha. Kyseinen kohde on keskikokoinen
maarakennuskohde, joten vertailu- ja kustannustuloksia on helppo verrata pienempään tai suurempaan
kohteeseen. Maa-ainesten kuljetushintoja vertailtiin 10–15 km:n ajomatkan päässä olevalle käsittelyalueelle ja työkohteen
läheisyydessä olevalle käsittelyalueelle. Uusioasfaltin käyttöä verrattiin uuden asfaltin valmistukseen ja
laskettiin kuinka paljon säästetään, kun uuden massan sekaan laitetaan 20 % asfalttirouhetta. Hintatasolla pyrittiin
saamaan vastaavuutta nykypäivän hintatasolle, jotta tulokset olisivat mahdollisimman lähellä oikeaa.
Työssä havaittiin, että maa-ainesten uusiokäytöllä urakoitsija voi säästää 5000 m²:n pihalla kustannuksissa 5–15 %
riippuen siitä, kuinka paljon vanhoja maa-aineksia voidaan hyödyntää rakenteissa. Maa-ainesten kuljetusmatkoilla
urakoitsijan säästämä kustannus voi olla jopa yli 5000 euroa, jos maa-ainekset voidaan käsitellä työmaan välittömässä
läheisyydessä. Lisäämällä vanhaa asfalttia uuden asfalttimassan sekaan 20 % urakoitsija säästää kustannuksissa
noin 10 %.