Asiointi- ja palvelututkimus Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy:n toiminta-alueella
Joensuu, Anne-Mari (2010)
Joensuu, Anne-Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115590
Tiivistelmä
Kuluttajat ovat erilaisia yksilöitä, joiden ostokäyttäytymiseen voivat vaikuttaa useat tekijät. Usein tehdään järkeen ja/tai tunteisiin perustuvia ostopäätöksiä, toisaalta talouden koko sekä lasten ja nuorten kasvavat vaikutusmahdollisuudet perheen päätöksenteossa saattavat vaikuttaa varsinkin perheen sisäisiin ostopäätöksiin. Myös erilaiset ostopaikan valintaperusteet vaikuttavat kuluttajan päätöksiin käydä ostoksilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Järvi-Pohjanmaan alueen asukkaiden ostokäyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä ja selvittää kyselytutkimuksen avulla, minne alueen asukkaat suuntaavat ostosmatkansa, ja kuinka usein ostosmatkoja tehdään. Niin ikään tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään tekijöitä, jotka vaikuttivat ostopaikan valintaan silloin, kun tarkoitus oli hankkia pääasiassa erikoistavarakauppaan kuuluvia tuotteita. Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tarpeellista tietoa myös lisäys- ja parannusehdotusten muodossa.
Palvelu- ja asiointitutkimus suoritettiin kirjekyselytutkimuksena satunnaisotantaa käyttäen lokakuussa 2009. Tutkimukseen valittiin yhteensä 600 vastaajaa Alajärveltä, Soinista ja Vimpelistä. Tutkimuskyselyyn vastasi 244 henkilöä ja vastausprosentiksi saatiin 40,7 prosenttia.
Tämän opinnäytetyön tulokset ovat käyttökelpoisia, ajankohtaisia ja arvokkaita työkaluja sekä työn toimeksiantajalle Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelulle että Alajärven Yrittäjien Kaupan kehittämisryhmälle. Tuloksista saatiin tärkeää tietoa esimerkiksi kaupan alan yhteismarkkinoinnin kehittämiseen ja tehostamiseen sekä Alajärven kauppakeskusaseman vahvistamiseen. Alajärven kauppapalveluihin, lähinnä erikoistavarakaupan palveluihin, toivotaan tutkimuksen mukaan lisää uusia palveluita, mutta luonnollisesti paikkakunnan koko asettaa omia ehtojaan. Lisäksi tutkimus osoitti, että Alajärven kaupunkitasoon ja ympäristöepäkohtiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Järvi-Pohjanmaan alueen asukkaiden ostokäyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä ja selvittää kyselytutkimuksen avulla, minne alueen asukkaat suuntaavat ostosmatkansa, ja kuinka usein ostosmatkoja tehdään. Niin ikään tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään tekijöitä, jotka vaikuttivat ostopaikan valintaan silloin, kun tarkoitus oli hankkia pääasiassa erikoistavarakauppaan kuuluvia tuotteita. Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tarpeellista tietoa myös lisäys- ja parannusehdotusten muodossa.
Palvelu- ja asiointitutkimus suoritettiin kirjekyselytutkimuksena satunnaisotantaa käyttäen lokakuussa 2009. Tutkimukseen valittiin yhteensä 600 vastaajaa Alajärveltä, Soinista ja Vimpelistä. Tutkimuskyselyyn vastasi 244 henkilöä ja vastausprosentiksi saatiin 40,7 prosenttia.
Tämän opinnäytetyön tulokset ovat käyttökelpoisia, ajankohtaisia ja arvokkaita työkaluja sekä työn toimeksiantajalle Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelulle että Alajärven Yrittäjien Kaupan kehittämisryhmälle. Tuloksista saatiin tärkeää tietoa esimerkiksi kaupan alan yhteismarkkinoinnin kehittämiseen ja tehostamiseen sekä Alajärven kauppakeskusaseman vahvistamiseen. Alajärven kauppapalveluihin, lähinnä erikoistavarakaupan palveluihin, toivotaan tutkimuksen mukaan lisää uusia palveluita, mutta luonnollisesti paikkakunnan koko asettaa omia ehtojaan. Lisäksi tutkimus osoitti, että Alajärven kaupunkitasoon ja ympäristöepäkohtiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota.