Televisiomainonta yritysten näkökulmasta
Sivonen, Vesa (2010)
Sivonen, Vesa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115585
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia televisiomainontaa yritysten näkökulmasta. Toimeksiantajani halusi pysyä nimettömänä tutkimuksessani, joten kutsun heitä nimellä Yhtiö X. Yhtiö on pääkaupunkiseudulla toimiva tuotantoyhtiö, joka tuottaa videotuotantoja ja erilaisia liikkuvaan kuvaan liittyviä tuotantoja, yritysvideoita omaan käyttöön, Internetiin sekä sisäiseen markkinointiin. Mainostuotannot Yhtiö X tuottaa pääsääntöisesti televisioon ja Internetiin.
Tutkimusongelmanani olivat yritykset, jotka ovat mainostaneet itseään muuten, mutta eivät mainosta televi-siossa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, miksi yritykset eivät käytä televisiomainontaa markkinointi-viestinnän apukeinona. Yritykset käyttävät edelleen eniten sanoma- ja aikakauslehtimainontaa viestintänsä työvälineenä, tämän lisäksi Internetissä mainostaminen on lisääntynyt huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus to-teutettiin puhelinhaastatteluilla ja sähköposteilla. Haastatteluista saadut tulokset analysoin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimukseni tulokset auttoivat hahmottamaan, mitä mieltä yritykset ovat televisiomainonnasta. Yritykset pitivät televisiomainontaa toimivana keinona viestittää mahdollisille asiakkaille, mutta suuri osa kuitenkin piti televisiomainontaa liian kalliina heille tai että he ovat liian pieniä mainostamaan televisiossa. Yritykset eivät kuitenkaan osanneet tarkasti arvioida televisiomainonnan kustannuksia ja suurin osa pitikin televi-siomainontaa paljon kalliimpana kuin se todellisuudessa on.
Tutkimusongelmanani olivat yritykset, jotka ovat mainostaneet itseään muuten, mutta eivät mainosta televi-siossa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, miksi yritykset eivät käytä televisiomainontaa markkinointi-viestinnän apukeinona. Yritykset käyttävät edelleen eniten sanoma- ja aikakauslehtimainontaa viestintänsä työvälineenä, tämän lisäksi Internetissä mainostaminen on lisääntynyt huomattavasti viimeisten vuosien aikana. Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus to-teutettiin puhelinhaastatteluilla ja sähköposteilla. Haastatteluista saadut tulokset analysoin SPSS-ohjelmalla.
Tutkimukseni tulokset auttoivat hahmottamaan, mitä mieltä yritykset ovat televisiomainonnasta. Yritykset pitivät televisiomainontaa toimivana keinona viestittää mahdollisille asiakkaille, mutta suuri osa kuitenkin piti televisiomainontaa liian kalliina heille tai että he ovat liian pieniä mainostamaan televisiossa. Yritykset eivät kuitenkaan osanneet tarkasti arvioida televisiomainonnan kustannuksia ja suurin osa pitikin televi-siomainontaa paljon kalliimpana kuin se todellisuudessa on.