SOSIAALISEN MEDIAN HYÖDYNTÄMINEN PROJEKTITOIMINNASSA : Case: ERKKERI
Ahola, Mari; Haarala, Merja (2010)
Ahola, Mari
Haarala, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003115574
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median hyödynnettävyyttä projektitoiminnan näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvitettiin Web 2.0 -teknologian mukaista toimintaympäristöä sekä saatavana olevia sosiaalisen median palveluohjelmia. Opinnäytetyön kohteena oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun hallinnoima valtakunnallinen ERKKERIprojekti.
ERKKERI on aikuisohjaajien ohjaustaitojen sekä moniammatillisen verkostotyön kehittämisprojekti, joka kuuluu valtakunnalliseen Opin Ovi -hankeperheeseen. ERKKERI mahdollistaa alueellisten verkostojen kohtaamisen. ERKKERIn koulutukset on tarkoitettu aikuisten ohjaus- ja neuvontatyötä tekeville henkilöille työ- ja elinkeinohallinnossa, aikuiskoulutusorganisaatioissa, yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa,aikuislukioissa, vapaan sivistystyön organisaatioissa, järjestöissä sekä yhdistyksissä. ERKKERI toteutetaan vuosina 2008 - 2011 ja sitä rahoittaa Työ- ja elinkeinoministeriö sekä Euroopan sosiaalirahasto.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tutustuttiin alan kirjallisuuteen sekä aiheesta kirjoitettuihin artikkeleihin ja sähköisiin aineistoihin. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, löytyykö sosiaalisen median palveluohjelmista ratkaisua projektin julkisten www-sivujen, projektihenkilöstön käyttöön tulevan
tiedosto- ja materiaalipankin, intranet-sivuston, projektin kohderyhmälle suunnatun oppimisympäristön ja extranet-sivuston toteutukseen sekä projektin markkinointiin. Tavoitteena oli myös tutkia, mitkä ovat sosiaalisen median haasteet ja hyödyt, sekä sitä, kuinka sosiaalisen median toimintaympäristöä ja toimintamalleja on hyödynnetty ERKKERI-projektissa.
Tutkimuksen tuloksena tarkasteltiin ERKKERI-projektissa toteutettuja palveluja ja tehtiin artikkeli sosiaalisen median hyödynnettävyydestä projektitoiminnassa. Artikkelia tullaan käyttämään ERKKERI-projektin julkaisussa vuonna 2011.
Tutkimuksessa selvitettiin Web 2.0 -teknologian mukaista toimintaympäristöä sekä saatavana olevia sosiaalisen median palveluohjelmia. Opinnäytetyön kohteena oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun hallinnoima valtakunnallinen ERKKERIprojekti.
ERKKERI on aikuisohjaajien ohjaustaitojen sekä moniammatillisen verkostotyön kehittämisprojekti, joka kuuluu valtakunnalliseen Opin Ovi -hankeperheeseen. ERKKERI mahdollistaa alueellisten verkostojen kohtaamisen. ERKKERIn koulutukset on tarkoitettu aikuisten ohjaus- ja neuvontatyötä tekeville henkilöille työ- ja elinkeinohallinnossa, aikuiskoulutusorganisaatioissa, yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa,aikuislukioissa, vapaan sivistystyön organisaatioissa, järjestöissä sekä yhdistyksissä. ERKKERI toteutetaan vuosina 2008 - 2011 ja sitä rahoittaa Työ- ja elinkeinoministeriö sekä Euroopan sosiaalirahasto.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tutustuttiin alan kirjallisuuteen sekä aiheesta kirjoitettuihin artikkeleihin ja sähköisiin aineistoihin. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, löytyykö sosiaalisen median palveluohjelmista ratkaisua projektin julkisten www-sivujen, projektihenkilöstön käyttöön tulevan
tiedosto- ja materiaalipankin, intranet-sivuston, projektin kohderyhmälle suunnatun oppimisympäristön ja extranet-sivuston toteutukseen sekä projektin markkinointiin. Tavoitteena oli myös tutkia, mitkä ovat sosiaalisen median haasteet ja hyödyt, sekä sitä, kuinka sosiaalisen median toimintaympäristöä ja toimintamalleja on hyödynnetty ERKKERI-projektissa.
Tutkimuksen tuloksena tarkasteltiin ERKKERI-projektissa toteutettuja palveluja ja tehtiin artikkeli sosiaalisen median hyödynnettävyydestä projektitoiminnassa. Artikkelia tullaan käyttämään ERKKERI-projektin julkaisussa vuonna 2011.