Teollisen tuotantolaitoksen maantielogistiikasta syntyvät päästöt : syyt ja seuraukset
Laivo, Taija (2010)
Laivo, Taija
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003042751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003042751
Tiivistelmä
Kaikista kuljetusmuodoista syntyy ilmaan päästöjä, niin meri-, raide- kuin maantiekuljetuksistakin. Ympäristönäkökohdista onkin tullut taloudellinen kilpailukeino kuljetusmarkkinoilla.
Tässä opinnäytetyössä on pohdittu ympäristökuormituksen merkitystä maantielogistiikassa ja keinoja joilla tätä kuormitusta voitaisiin pienentää. Työssä selvennetään syitä siihen, miksi ympäristöasioista on tullut niin merkittävä kilpailukeino ja annetaan perustiedot eri päästölajeista, jotta päästöjen aiheuttamat ongelmat ja tarve uusille polttoaineille ja pakokaasun puhdistustekniikoilla olisi ymmärrettävissä helpommin.
Opinnäytetyössä on erityisesti perehdytty etanolin ja bioetanolin käyttömahdollisuuksiin polttoaineena ja verrattu bioetanolin ja dieselpolttoaineen ympäristökuormitusta. Opinnäytetyö on laajennus erillisen luottamuksellisen T&K-hankkeen osana tehdylle selvitykselle.
Selvityksessä laskettiin ja selvitettiin suunnitellun teollisen tuotantolaitoksen materiaalikuljetuksien synnyttämät päästöt: määrät ja lajit. Yhtenä osana oli pyrkiä optimoimaan tilanne kuljetustavan ja etäisyyksien suhteen niin, että ajettavat kilometrit ja päästöt pysyisivät mahdollisimman pieninä. Selvitys toteutettiin yhdessä Turun ammattikorkeakoulun ja selvityksen tilaajan kanssa. Maantieliikenteen laskentamallien materiaalina käytettiin Valtion Teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) Suomen liikenteen pakokaasupäästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmää (LIPASTO) ja tietoja erilaisten materiaalien normaaleista kuljetustavoista.
Tässä opinnäytetyössä on pohdittu ympäristökuormituksen merkitystä maantielogistiikassa ja keinoja joilla tätä kuormitusta voitaisiin pienentää. Työssä selvennetään syitä siihen, miksi ympäristöasioista on tullut niin merkittävä kilpailukeino ja annetaan perustiedot eri päästölajeista, jotta päästöjen aiheuttamat ongelmat ja tarve uusille polttoaineille ja pakokaasun puhdistustekniikoilla olisi ymmärrettävissä helpommin.
Opinnäytetyössä on erityisesti perehdytty etanolin ja bioetanolin käyttömahdollisuuksiin polttoaineena ja verrattu bioetanolin ja dieselpolttoaineen ympäristökuormitusta. Opinnäytetyö on laajennus erillisen luottamuksellisen T&K-hankkeen osana tehdylle selvitykselle.
Selvityksessä laskettiin ja selvitettiin suunnitellun teollisen tuotantolaitoksen materiaalikuljetuksien synnyttämät päästöt: määrät ja lajit. Yhtenä osana oli pyrkiä optimoimaan tilanne kuljetustavan ja etäisyyksien suhteen niin, että ajettavat kilometrit ja päästöt pysyisivät mahdollisimman pieninä. Selvitys toteutettiin yhdessä Turun ammattikorkeakoulun ja selvityksen tilaajan kanssa. Maantieliikenteen laskentamallien materiaalina käytettiin Valtion Teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) Suomen liikenteen pakokaasupäästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmää (LIPASTO) ja tietoja erilaisten materiaalien normaaleista kuljetustavoista.