Mikä Väylässä vaikuttaa? : – Työvoiman palvelukeskus Väylän asiakkaiden kokemuksia palvelun vaikutuksesta kuntoutumisen näkökulmasta
Rotonen, Seija (2010)
Rotonen, Seija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003042736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003042736
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli työvoiman palvelukeskus Väylän tarve arvioida omien palveluiden vaikutusta. Tutkimusaiheen on Väylän johtoryhmä määrittänyt. Opinnäytetyössä arvioinnin näkökulmana on kuntoutuminen.
Väylä on työvoiman palvelukeskus, joka tukee Kotkan ja Haminan seudun pitkäaikaistyöttömien työllistymistä. Väylä on työ- ja elinkeinotoimiston ja alueen kuntien sekä Kansaneläkelaitoksen muodostama palveluverkosto.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Väylän palvelujen vaikutusta asiakkaan kuntoutumiseen. Tutkimuksessa kuntoutuminen tarkoittaa asiakkaan täysipainoista arkielämässä toimimista.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa asiakasta, jotka olivat olleet Väylän asiakkaana yli kaksi vuotta. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavilta kysyttiin heidän kokemuksia palveluista sekä palveluiden vaikutuksia. Tutkimuksen aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksen mukaan useimmat tutkimukseen osallistuneista olivat sitä mieltä, että Väylän palveluissa vaikuttavat ihmisläheisyys, asiakaslähtöisyys ja moniammatillisuus. Suurin osa haastateltavista toi esille, että Väylän asiakkuus oli vaikuttanut positiivisesti heidän toimintakykyyn, aktiivisuuteen ja asenteeseen. Tutkimus osoitti, että Väylä on tarpeellinen, ja useimmat haastateltavista kokevat kuntouttavina sekä keskustelut että Väylän tarjoaman tekemisen.
Väylä on työvoiman palvelukeskus, joka tukee Kotkan ja Haminan seudun pitkäaikaistyöttömien työllistymistä. Väylä on työ- ja elinkeinotoimiston ja alueen kuntien sekä Kansaneläkelaitoksen muodostama palveluverkosto.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Väylän palvelujen vaikutusta asiakkaan kuntoutumiseen. Tutkimuksessa kuntoutuminen tarkoittaa asiakkaan täysipainoista arkielämässä toimimista.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa asiakasta, jotka olivat olleet Väylän asiakkaana yli kaksi vuotta. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavilta kysyttiin heidän kokemuksia palveluista sekä palveluiden vaikutuksia. Tutkimuksen aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustuloksen mukaan useimmat tutkimukseen osallistuneista olivat sitä mieltä, että Väylän palveluissa vaikuttavat ihmisläheisyys, asiakaslähtöisyys ja moniammatillisuus. Suurin osa haastateltavista toi esille, että Väylän asiakkuus oli vaikuttanut positiivisesti heidän toimintakykyyn, aktiivisuuteen ja asenteeseen. Tutkimus osoitti, että Väylä on tarpeellinen, ja useimmat haastateltavista kokevat kuntouttavina sekä keskustelut että Väylän tarjoaman tekemisen.