Markkinatutkimus oppilaitoskalustamisesta : case Kuopion Woodi Oy
Kalla, Joona; Häyhänen, Jutta; Pärnänen, Toni (2010)
Kalla, Joona
Häyhänen, Jutta
Pärnänen, Toni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003012635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003012635
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Kuopion Woodi Oy:n toimeksiannosta. Työn tarkoituksena oli kartoittaa mahdollisen uuden käyttäjäryhmän mielipiteitä oppilaitoskalusteista markkinatutkimuksen avulla. Työn lähtökohtana oli suunnitella ja toteuttaa markkinatutkimus koskien opiskelijoiden ja opettajien mielipiteitä oppilaitosympäristöstä. Työn tulosten toivottiin kehittävän yrityksen myyntiä ja markkinointia uudelle myyntisektorille.
Työ jaettiin osiin siten, että alussa kerrottiin yleistä tietoa työn tarkoituksesta, toimeksiantajayrityksestä ja yrityksen kilpailukentästä. Tämän jälkeen työssä käsiteltiin markkinoinnin kilpailustrategioita ja -keinoja yrityksen näkökulmaa hyödyntäen. Työn loppuosa koostui tutkimuksen kuvailusta, sen tuloksista ja johtopäätöksistä sekä työprosessin pohdinnasta.
Markkinatutkimus toteutettiin opiskelijoille verkkokyselynä TYPALA ohjelman avulla. Opettajien mielipiteet kartoitettiin haastatteluilla. Linkki verkkokyselystä lähetettiin 4482 Savonia Ammattikorkeakoulun opiskelijalle sähköpostin välityksellä. Saimme kyselyyn vastauksia 728, joten vastausprosentiksi tuli 16,24%. Tutkimustuloksista selvisi asioita liittyen opiskelijoiden tyytyväisyyteen oman opiskeluyksikkönsä kalusteisiin, kalusteissa oleviin puutteisiin, oppimisympäristön värimaailmaan, kalusteiden muotoiluun ja muunneltavuuteen sekä kalustemateriaaleihin.
Uskomme, että toimeksiantajayritys tulee hyötymään työmme tuloksista, vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, millaisia kalusteita opiskelijat haluavat ja teimme ehdotuksia siitä, miten yritys voisi kehittää myyntiään ja tuotteitaan.
Työ jaettiin osiin siten, että alussa kerrottiin yleistä tietoa työn tarkoituksesta, toimeksiantajayrityksestä ja yrityksen kilpailukentästä. Tämän jälkeen työssä käsiteltiin markkinoinnin kilpailustrategioita ja -keinoja yrityksen näkökulmaa hyödyntäen. Työn loppuosa koostui tutkimuksen kuvailusta, sen tuloksista ja johtopäätöksistä sekä työprosessin pohdinnasta.
Markkinatutkimus toteutettiin opiskelijoille verkkokyselynä TYPALA ohjelman avulla. Opettajien mielipiteet kartoitettiin haastatteluilla. Linkki verkkokyselystä lähetettiin 4482 Savonia Ammattikorkeakoulun opiskelijalle sähköpostin välityksellä. Saimme kyselyyn vastauksia 728, joten vastausprosentiksi tuli 16,24%. Tutkimustuloksista selvisi asioita liittyen opiskelijoiden tyytyväisyyteen oman opiskeluyksikkönsä kalusteisiin, kalusteissa oleviin puutteisiin, oppimisympäristön värimaailmaan, kalusteiden muotoiluun ja muunneltavuuteen sekä kalustemateriaaleihin.
Uskomme, että toimeksiantajayritys tulee hyötymään työmme tuloksista, vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä. Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, millaisia kalusteita opiskelijat haluavat ja teimme ehdotuksia siitä, miten yritys voisi kehittää myyntiään ja tuotteitaan.