Matkustaja-autolautan ilmastoinnin taloudellisuuden parantaminen
Mustonen, Tero (2010)
Mustonen, Tero
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003012621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003012621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekeminen lähti käyntiin, kun Silja Serenadella tehtyjen mittausten perusteella pääteltiin, että ilmastointia voidaan parantaa taloudellisesti. Silja Serenade on rakennettu vuonna 1990, joten tekniikan kehityksen myötä ilmastointia voidaan kehittää taloudellisempaan suuntaan.
Työn tarkoituksena oli etsiä eri vaihtoehtoja, joiden avulla ilmastointia saadaan taloudellisemmaksi. Mahdollisista parannuksista saatavien hyötyjen ja aiheutuvien haittojen kartoitus oli tärkeää. Työssä käsitellään ilmastoinnin yleistä teoriaa, pre- ja reheating-nesteiden paine-erojen mittauksia, niiden kaasunpoistoa, ilmastoinnin ilmamäärien optimointia sekä taajuusmuuttajien käyttöä puhaltimissa.
Parhaimmiksi parannusehdotuksiksi osoittautuivat taajuusmuuttajien käyttö puhaltimissa, kaasunpoisto pre- ja reheating-nesteistä sekä korostui lämmöntalteenoton tärkeys. Työtä tehtäessä etsittiin laivoja, joihin oli tehty jälkiasennuksena parannuksia ilmastointiin. Parhaiten tietoa löytyi sellaisten yhtiöiden kautta, jotka olivat tehneet vastaavia muutostöitä. Alan julkaisuista löytyi myös hyvin tietoa. Vertailu laivojen kesken on kuitenkin vaikeaa laivojen kokoeroista ja liikennealueiden eroista johtuen. Kaasunpoisto pre- ja reheating-nesteistä oli yksi pääteemoista. Silja Serenadella ruotsalainen QTF Ab teki mittauksia sekä analysoi pre- ja reheating-nesteiden kaasupitoisuuksia sekä muiden haitallisten aineiden määriä nesteissä.
Tutkimuksessa selvisi, että Silja Serenadella olevaa ilmastointia voidaan parantaa taloudellisesti, mutta se vaatii suurehkoja muutostöitä sekä sijoituksia hankittaviin laitteisiin. Ilman muutoksia ilmastointia on vaikea tai lähes mahdoton parantaa taloudellisesti.
Työn tarkoituksena oli etsiä eri vaihtoehtoja, joiden avulla ilmastointia saadaan taloudellisemmaksi. Mahdollisista parannuksista saatavien hyötyjen ja aiheutuvien haittojen kartoitus oli tärkeää. Työssä käsitellään ilmastoinnin yleistä teoriaa, pre- ja reheating-nesteiden paine-erojen mittauksia, niiden kaasunpoistoa, ilmastoinnin ilmamäärien optimointia sekä taajuusmuuttajien käyttöä puhaltimissa.
Parhaimmiksi parannusehdotuksiksi osoittautuivat taajuusmuuttajien käyttö puhaltimissa, kaasunpoisto pre- ja reheating-nesteistä sekä korostui lämmöntalteenoton tärkeys. Työtä tehtäessä etsittiin laivoja, joihin oli tehty jälkiasennuksena parannuksia ilmastointiin. Parhaiten tietoa löytyi sellaisten yhtiöiden kautta, jotka olivat tehneet vastaavia muutostöitä. Alan julkaisuista löytyi myös hyvin tietoa. Vertailu laivojen kesken on kuitenkin vaikeaa laivojen kokoeroista ja liikennealueiden eroista johtuen. Kaasunpoisto pre- ja reheating-nesteistä oli yksi pääteemoista. Silja Serenadella ruotsalainen QTF Ab teki mittauksia sekä analysoi pre- ja reheating-nesteiden kaasupitoisuuksia sekä muiden haitallisten aineiden määriä nesteissä.
Tutkimuksessa selvisi, että Silja Serenadella olevaa ilmastointia voidaan parantaa taloudellisesti, mutta se vaatii suurehkoja muutostöitä sekä sijoituksia hankittaviin laitteisiin. Ilman muutoksia ilmastointia on vaikea tai lähes mahdoton parantaa taloudellisesti.