"Joku tuhatvuotias" : Esikouluikäisten jumalakuva
Seppä, Sanna (2010)
Seppä, Sanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002282616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002282616
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Seppä, Sanna. ”Joku tuhatvuotias”. Esikouluikäisten jumalakuva., Pori, kevät 2010, 45 s. 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu Länsi, Porin toimipaikka, Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi(AMK), diakoni.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa esikouluikäisten jumalakuvaa. Tutkimuksen päätavoitteena oli tutkia eroavatko päiväkodin esikouluryhmän ja seurakunnan esikouluryhmän jumalakuvat huomattavasti toisistaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen, missä on vertailevan tutkimuksen piirteitä. Aineisto on kerätty lapsia haastattelemalla ja lapset ovat piirtäneet oman näkemyksensä Jumalasta.
Tutkimusprosessi on alkanut joulukuussa 2008, jolloin oltiin yhteydessä päiväkoti Kuusipirtin esiopetusryhmän vastaavaan ja tammikuussa 2009 Nakkilan seurakunnan esiopetusryhmän ohjaajaan. Tutkija oli tutustumassa lapsiin ja ryhmän toimintaan molemmissa ryhmissä kaksi päivää ennen tutkimuksen tekoa. Tutkimus toteutettiin kahtena päivänä molemmissa ryhmissä; ensimmäisenä tutkimuspäivänä lapset haastateltiin ja toisena tutkimuspäivänä lapset piirsivät oman näkemyksensä Jumalasta. Päiväkodin esiopetusryhmässä oli yhdeksän ja seurakunnan esiopetusryhmässä seitsemän lasta, jotka kaikki saivat luvan osallistua tutkimukseen. Tutkija on analysoinut haastattelut ja piirustukset sisällöllisesti.
Tutkimustuloksissa oli samanlaisuutta ja erilaisuutta. Haastatteluiden pohjalta molempien ryhmien mielikuva Jumalasta on ihmisen kaltainen. Molemmissa ryhmissä lapset käyttivät värejä apunaan kuvaillessaan Jumalan ulkonäköä ja Jumalan asuinpaikkaa. Jumalaa pidetään näkymättömänä ja Hänen tehtävänään on ihmisten auttaminen ja suojeleminen. Suurimmat erot ryhmien välillä löytyivät Jumalan ulkoisen olemuksen kuvailussa: seurakunnan esiopetusryhmän lapset kuvailivat Jumalaa yksityiskohtaisemmin kuin päiväkodin esiopetusryhmän lapset. Myös Jumalan ikä sai erilaiset vastaukset ryhmien välillä: päiväkodin esiopetusryhmäläiset ajattelivat pääsääntöisesti Jumalan olevan vanha, kun taas seurakunnan esiopetusryhmän vastauksissa oli laajempi ikäjakauma.
Jumalan ihmismäisyys ja värien käyttö olivat samankaltaisia lasten piirustuksissa. Suurin ero oli muiden asioiden esiintyvyys piirustuksissa. Seurakunnan esiopetusryhmän lasten piirustuksissa oli piirretty Jumalan lisäksi muutakin, kun taas päiväkodin esiopetusryhmän lasten piirustuksissa vain kahdessa oli kuvitettu muutakin kuin Jumala.
Asiasanat: jumalakäsitys; esiopetus; uskontokasvatus; piirustus
Seppä, Sanna. ”Joku tuhatvuotias”. Esikouluikäisten jumalakuva., Pori, kevät 2010, 45 s. 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu Länsi, Porin toimipaikka, Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi(AMK), diakoni.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa esikouluikäisten jumalakuvaa. Tutkimuksen päätavoitteena oli tutkia eroavatko päiväkodin esikouluryhmän ja seurakunnan esikouluryhmän jumalakuvat huomattavasti toisistaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen, missä on vertailevan tutkimuksen piirteitä. Aineisto on kerätty lapsia haastattelemalla ja lapset ovat piirtäneet oman näkemyksensä Jumalasta.
Tutkimusprosessi on alkanut joulukuussa 2008, jolloin oltiin yhteydessä päiväkoti Kuusipirtin esiopetusryhmän vastaavaan ja tammikuussa 2009 Nakkilan seurakunnan esiopetusryhmän ohjaajaan. Tutkija oli tutustumassa lapsiin ja ryhmän toimintaan molemmissa ryhmissä kaksi päivää ennen tutkimuksen tekoa. Tutkimus toteutettiin kahtena päivänä molemmissa ryhmissä; ensimmäisenä tutkimuspäivänä lapset haastateltiin ja toisena tutkimuspäivänä lapset piirsivät oman näkemyksensä Jumalasta. Päiväkodin esiopetusryhmässä oli yhdeksän ja seurakunnan esiopetusryhmässä seitsemän lasta, jotka kaikki saivat luvan osallistua tutkimukseen. Tutkija on analysoinut haastattelut ja piirustukset sisällöllisesti.
Tutkimustuloksissa oli samanlaisuutta ja erilaisuutta. Haastatteluiden pohjalta molempien ryhmien mielikuva Jumalasta on ihmisen kaltainen. Molemmissa ryhmissä lapset käyttivät värejä apunaan kuvaillessaan Jumalan ulkonäköä ja Jumalan asuinpaikkaa. Jumalaa pidetään näkymättömänä ja Hänen tehtävänään on ihmisten auttaminen ja suojeleminen. Suurimmat erot ryhmien välillä löytyivät Jumalan ulkoisen olemuksen kuvailussa: seurakunnan esiopetusryhmän lapset kuvailivat Jumalaa yksityiskohtaisemmin kuin päiväkodin esiopetusryhmän lapset. Myös Jumalan ikä sai erilaiset vastaukset ryhmien välillä: päiväkodin esiopetusryhmäläiset ajattelivat pääsääntöisesti Jumalan olevan vanha, kun taas seurakunnan esiopetusryhmän vastauksissa oli laajempi ikäjakauma.
Jumalan ihmismäisyys ja värien käyttö olivat samankaltaisia lasten piirustuksissa. Suurin ero oli muiden asioiden esiintyvyys piirustuksissa. Seurakunnan esiopetusryhmän lasten piirustuksissa oli piirretty Jumalan lisäksi muutakin, kun taas päiväkodin esiopetusryhmän lasten piirustuksissa vain kahdessa oli kuvitettu muutakin kuin Jumala.
Asiasanat: jumalakäsitys; esiopetus; uskontokasvatus; piirustus