Miehet omien merkkien kuluttajina Rauman Sokoksessa
Tamminen, Jenna (2009)
Tamminen, Jenna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262597
Tiivistelmä
Miehet ovat erikoistavarakaupan asiakkaina kriittisiä ja hintatietoisia. Suomessakin viime vuosien aikana markkinaosuuttaan kasvattaneet private label -tuotteet ovat nousseet houkuttelevaksi vaihtoehdoksi myös tälle rahoistaan tarkalle kuluttajaryhmälle. Miesten suhtautumista näihin tuotteisiin kartoitettiin tarkemmin Rauman Sokoksessa tehdyllä tutkimuksella. Tutkimuksella selvitettiin miesten kuluttajakäyttäytymisen motiiveja ja heidän ajatuksiaan private label -tuotteista.. Yrityksen yksi tärkeimmistä arvoista on asiakastyytyväisyys, jonka pohjalta syntyy asiakasuskollisuus. Asiakasuskollisuus pohjautuu asiakkaan myönteisiin edellisiin ostokokemuksiin. Ostokokemukset puolestaan ovat ostoprosessien lopputuloksia. Tutkimuksen aiheeseen liittyviin käsitteisiin, kuten ostoprosessiin, kuluttajakäyttäytymiseen, miesten asenteisiin vaateostoa kohtaan ja privete label -tuotteiden ideaan paneuduttiin opinnäytetyöraportin alkupuolella. Tutkimus pohjautui Rauman Sokoksessa jaettuun kyselylomakkeeseen, johon saadut vastaukset käsiteltiin ja analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Kyselyssä esitetyt kysymykset käsittelivät vastaajien kuluttajakäyttäytymistä ja asenteita private label -tuotteita kohtaan. Saatujen tulosten perusteella miehet pitävät omia merkkejä varsin hyvänä vaihtoehtona merkkituotteille. Sokoksen omien merkkien tuotteita käyttäneet olivat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä tuotteisiin ja päällimmäisiä syitä tyytyväisyydelle olivat tuotteiden laadukkuus, edullisuus ja tyylikkyys. Miesten ostokäyttäytymiseen vaikuttavista asioista selkeimmin nousi esille puolison vaikutus tuotteen ostopäätökseen.Kehittämisideoista päällimmäisinä esille tulivat erilaiset esillepanoihin vaikuttavat asiat. Kuten tuloksissa kävi ilmi, markkinointi on hyvä suunnata myös naisasiakkaille ja tämän vuoksi myös esillepanoissa otettaisiin naisten osuus miesten ostopäätöksessä huomioon.