BRANDIN RAKENTAMINEN JA BRANDIMIELIKUVA
Miettinen, Johanna (2004)
Miettinen, Johanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2004
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262583
Tiivistelmä
Nykyaikana brandin rooli on käynyt entistä tärkeämmäksi yhä kovenevassa kil-pailussa. Brandin rakentamisesta ja johtamisesta on tullut strateginen tekijä, joka luo pohjan yrityksen menestymiselle. Brandin rakentamisen perusedellytyksenä on toimiva ja laadukas tuote, joka tyydyttää kuluttajan tarpeen. Brandiaseman saavuttaminen tarjoaa tuotteelle monenlaisia etuja, joista kenties tärkein on se, että tuote voi saada kuluttajan mielessä ainutlaatuisen aseman. Tuotteen menestymisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että se erottuu kuluttajien mielissä selkeästi kilpailijoiden tuotteista. Brandin rakentamisessa on korostettava, että työ on pitkällä aikavälillä tapahtuvaa. Brandi ei muodostu itsestään, vaan sen rakentaminen on määrätietoista toimintaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toimia yhdenlaisena brandin rakennusmallina. Tavoitteena on kertoa teoriaa brandin rakentamisesta sekä brandimielikuvan merkityksestä selkeästi ja ymmärrettävästi. Tarkoitus ei ole puuttua brandin rakentamisen kaikkein pienimpiin yksityiskohtiin, vaan luoda lukijalle yleiskatsaus aiheesta. Toisena päätarkoituksena on saada lukija sisäistämään brandimielikuvan tärkeä merkitys sekä kuluttajan että markkinoijan kannalta ajateltuna.
Case –osassa tarkastellaan Pyhäjärvellä sijaitsevaa Vaskikello Tourist Service Centre –yritystä ja sen toimintaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko Vaskikello brandi sekä kohtaavatko yrityksen omistajien ja sen asiakkaiden mielikuvat toisensa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelututkimusta. Haastattelut suoritettiin Vaskikellon 50:lle asiakkaalle ja lisäksi haastateltiin yrityksen toista omistajaa. Haastattelut rajattiin Vaskikellon asiakkaisiin, sillä haluttiin selvittää nimenomaan heidän mielikuviaan ja asenteitaan yrityksen toiminnasta.
Tuloksista ilmenee esimerkiksi asiakkaiden kehittämisehdotuksia Vaskikellon toimintaa kohtaan.
Tutkimuksesta on hyötyä Vaskikellon palveluja ja toimintaa kehitettäessä. Lisäksi kuluttajat, potentiaaliset Vaskikellon asiakkaat, saavat tietoa yrityksestä ja sen toiminnasta. Kuluttajilla on myös mahdollisuus tutustua mielikuvien muodostumiseen ja siihen, kuinka mielikuvat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Opiskelijalle tärkeintä antia teoriatietämyksen lisäksi ovat haastattelututkimuksen suorittaminen ja saatujen tulosten käsittelyyn liittyvät asiat.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toimia yhdenlaisena brandin rakennusmallina. Tavoitteena on kertoa teoriaa brandin rakentamisesta sekä brandimielikuvan merkityksestä selkeästi ja ymmärrettävästi. Tarkoitus ei ole puuttua brandin rakentamisen kaikkein pienimpiin yksityiskohtiin, vaan luoda lukijalle yleiskatsaus aiheesta. Toisena päätarkoituksena on saada lukija sisäistämään brandimielikuvan tärkeä merkitys sekä kuluttajan että markkinoijan kannalta ajateltuna.
Case –osassa tarkastellaan Pyhäjärvellä sijaitsevaa Vaskikello Tourist Service Centre –yritystä ja sen toimintaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko Vaskikello brandi sekä kohtaavatko yrityksen omistajien ja sen asiakkaiden mielikuvat toisensa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelututkimusta. Haastattelut suoritettiin Vaskikellon 50:lle asiakkaalle ja lisäksi haastateltiin yrityksen toista omistajaa. Haastattelut rajattiin Vaskikellon asiakkaisiin, sillä haluttiin selvittää nimenomaan heidän mielikuviaan ja asenteitaan yrityksen toiminnasta.
Tuloksista ilmenee esimerkiksi asiakkaiden kehittämisehdotuksia Vaskikellon toimintaa kohtaan.
Tutkimuksesta on hyötyä Vaskikellon palveluja ja toimintaa kehitettäessä. Lisäksi kuluttajat, potentiaaliset Vaskikellon asiakkaat, saavat tietoa yrityksestä ja sen toiminnasta. Kuluttajilla on myös mahdollisuus tutustua mielikuvien muodostumiseen ja siihen, kuinka mielikuvat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Opiskelijalle tärkeintä antia teoriatietämyksen lisäksi ovat haastattelututkimuksen suorittaminen ja saatujen tulosten käsittelyyn liittyvät asiat.