Iisalmen Seudun Kuvataideseura ry:n strategisen markkinoinnin suunnitelma ja tapahtumaopas
Mähönen, Miia (2010)
Mähönen, Miia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262577
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajan markkinoinnista suunnitelmallista ja yhtenäistä ja heidän tapahtumajärjestämisestä ammattimaista. Iisalmen Seudun Kuvataideseura ry:lle tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä strategisen markkinoinnin suunnitelma ja tapahtumaopas. Toimeksiantaja on voittoa tavoittelematon jäsenorganisaatio. Tuotoksien tarkoitus on antaa toimintamalleja ja -ohjeita yhdistykselle sekä kehittää yhdistyksen kokonaisvaltaista toimintaa.
Strategiseen markkinointiin perustuva markkinointisuunnitelma tarjoaa yhdistykselle toimintamallin seuraavalle 3-5 vuodelle, jonka jälkeen sitä voi hyödyntää päivitetyissä suunnitelmissa. Markkinointisuunnitelma sisältää lähtökohtatilanteen analysoinnin, strategiset päätökset sekä toimenpide- ja seurantaehdotukset. Tapahtumaoppaassa esitellään kattavasti tapahtumajärjestämisen osa-alueet. Markkinointisuunnitelma ja tapahtumaopas ovat toimeksiantajakohtaisia tuotoksia, mutta tapahtumaoppaan neuvot ovat sovellettavissa muutoinkin tapahtumajärjestämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjoittamalla tekstiä ja tekemällä havainnollistavia taulukoita ja kuvioita MS Office Word 2007 ja Adobe Photoshop CS2 -ohjelmilla. Tuotoksia kirjoittaessa huomioitiin pedagoginen esittämistapa eli edettiin helposta vaikeaan. Työskentely edellytti yhteistyötä toimeksiantajan kanssa.
Markkinointisuunnitelma vaatii asiaan perehtymistä teoreettisen pohjan vuoksi ja sen hyödyntäminen vaatii jossain määrin markkinointiosaamista, mikä on haaste toimeksiantajalle. Tapahtumaopas on käytännönläheinen apuväline, jonka neuvot ovat helposti omaksuttavissa. Tapahtumaopas palvelee erityisen hyvin toimeksiantajan tarpeita.
Strategiseen markkinointiin perustuva markkinointisuunnitelma tarjoaa yhdistykselle toimintamallin seuraavalle 3-5 vuodelle, jonka jälkeen sitä voi hyödyntää päivitetyissä suunnitelmissa. Markkinointisuunnitelma sisältää lähtökohtatilanteen analysoinnin, strategiset päätökset sekä toimenpide- ja seurantaehdotukset. Tapahtumaoppaassa esitellään kattavasti tapahtumajärjestämisen osa-alueet. Markkinointisuunnitelma ja tapahtumaopas ovat toimeksiantajakohtaisia tuotoksia, mutta tapahtumaoppaan neuvot ovat sovellettavissa muutoinkin tapahtumajärjestämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjoittamalla tekstiä ja tekemällä havainnollistavia taulukoita ja kuvioita MS Office Word 2007 ja Adobe Photoshop CS2 -ohjelmilla. Tuotoksia kirjoittaessa huomioitiin pedagoginen esittämistapa eli edettiin helposta vaikeaan. Työskentely edellytti yhteistyötä toimeksiantajan kanssa.
Markkinointisuunnitelma vaatii asiaan perehtymistä teoreettisen pohjan vuoksi ja sen hyödyntäminen vaatii jossain määrin markkinointiosaamista, mikä on haaste toimeksiantajalle. Tapahtumaopas on käytännönläheinen apuväline, jonka neuvot ovat helposti omaksuttavissa. Tapahtumaopas palvelee erityisen hyvin toimeksiantajan tarpeita.