Perehdytysopas Vuokatin ravintola Amarilloon
Pikkarainen, Päivi (2009)
Pikkarainen, Päivi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002252535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002252535
Tiivistelmä
Toimeksiantona oli tehdä Vuokatin ravintola Amarilloon perehdytysopas. Opinnäytetyö on toiminnallinen
työ, joka sisältää perehdytysoppaan Vuokatin ravintola Amarilloon. Työn tarkoituksena oli tehdä uudelle
työntekijälle käsikirja, joka tukee perehdytystä. Oppaiden kokoamisessa on käytetty havainnointia ja haastattelua.
Ravintola Amarillossa ei ole ollut aikaisemmin yhtenäistä perehdytysopasta, josta olisi löytynyt ravintola
Amarilloa koskeva tieto. Perehdytysopas on koottu Amarillo ketjun ja S-ryhmän materiaalia hyödyntäen.
Perehdyttämisen tarkistuslista on saatu Osuuskauppa Maakunnan konttorilta, joka on muunneltu ravintola
Amarilloon käyttöön sopivammaksi. Perehdytysopas sisältää tehtäväkortit salille, keittiölle, aamiaiselle ja
kokouskahvituksiin. Esimiehelle on oma perehdyttämisen muistilista tukena perehdytyksessä. Perehdytysopas
sisältää myös perehdyttämisen tarkistuslistan, joka on perehdytettävän ja perehdyttäjän käytössä.
Perehdytysopasta testattiin kaksi eri kertaa. Toisen testauksen jälkeen haastateltiin perehdytettävää, kuinka
perehdytys oli onnistunut. Esimiehen muistilistaa testattiin samaan aikaan, kuin perehdytysopasta, joka sai
kiitosta toimivuudellaan ja käyttökelpoisuudellaan.
Perehdytysoppaan, esimiehen muistilistan ja perehdytyksen tarkistuslistan on tarkoitus olla parantamassa
perehdytyksen laatua. Perehdytysoppaan ei ole tarkoitus olla vain yhden kerran käytössä vaan tarkoitus on,
että perehdytysopasta hyödynnetään jatkossakin. Oppaassa on tehtäväkortit, jotka ovat päivittäisessä käytössä
työntekijöiden keskuudessa.
Teoria viitekehyksessä on käsitelty henkilöstöjohtamista ja perehdyttämistä, sillä ne kulkevat käsi kädessä
työelämässä. Henkilöstöjohtamisessa otetaan huomioon sen tuomat tavoitteet ja haasteet. Perehdytyksessä
käsitellään perehdytyksen merkitystä ja vaiheita. Viiden askeleen työnopastusta on otettu myös huomioon.
työ, joka sisältää perehdytysoppaan Vuokatin ravintola Amarilloon. Työn tarkoituksena oli tehdä uudelle
työntekijälle käsikirja, joka tukee perehdytystä. Oppaiden kokoamisessa on käytetty havainnointia ja haastattelua.
Ravintola Amarillossa ei ole ollut aikaisemmin yhtenäistä perehdytysopasta, josta olisi löytynyt ravintola
Amarilloa koskeva tieto. Perehdytysopas on koottu Amarillo ketjun ja S-ryhmän materiaalia hyödyntäen.
Perehdyttämisen tarkistuslista on saatu Osuuskauppa Maakunnan konttorilta, joka on muunneltu ravintola
Amarilloon käyttöön sopivammaksi. Perehdytysopas sisältää tehtäväkortit salille, keittiölle, aamiaiselle ja
kokouskahvituksiin. Esimiehelle on oma perehdyttämisen muistilista tukena perehdytyksessä. Perehdytysopas
sisältää myös perehdyttämisen tarkistuslistan, joka on perehdytettävän ja perehdyttäjän käytössä.
Perehdytysopasta testattiin kaksi eri kertaa. Toisen testauksen jälkeen haastateltiin perehdytettävää, kuinka
perehdytys oli onnistunut. Esimiehen muistilistaa testattiin samaan aikaan, kuin perehdytysopasta, joka sai
kiitosta toimivuudellaan ja käyttökelpoisuudellaan.
Perehdytysoppaan, esimiehen muistilistan ja perehdytyksen tarkistuslistan on tarkoitus olla parantamassa
perehdytyksen laatua. Perehdytysoppaan ei ole tarkoitus olla vain yhden kerran käytössä vaan tarkoitus on,
että perehdytysopasta hyödynnetään jatkossakin. Oppaassa on tehtäväkortit, jotka ovat päivittäisessä käytössä
työntekijöiden keskuudessa.
Teoria viitekehyksessä on käsitelty henkilöstöjohtamista ja perehdyttämistä, sillä ne kulkevat käsi kädessä
työelämässä. Henkilöstöjohtamisessa otetaan huomioon sen tuomat tavoitteet ja haasteet. Perehdytyksessä
käsitellään perehdytyksen merkitystä ja vaiheita. Viiden askeleen työnopastusta on otettu myös huomioon.