Rästipaja : Henkilökohtaista oppimisen ohjausta
Touati, Kais (2010)
Touati, Kais
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002222454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002222454
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Touati, Kais. Rästipaja – Henkilökohtaista oppimisen ohjausta. Pieksämäki, kevät 2010, 51 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön toteutustapana oli toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettu projekti. Projekti toteutettiin yhteistyössä Keskuspuiston ammattiopiston Arlan toimipaikan kanssa. Projektin tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Keskuspuiston ammattiopiston Arlan toimipaikan opiskelijoille erillinen viikoittainen toimintahetki, jonka tavoitteena oli ohjata ja avustaa oppilaita heidän keskeneräisten oppimistehtäviensä loppuunsaattamiseksi. Projektin tukena toimivat Arlan toimipaikan opetushenkilöstö, oppilashuolto sekä toimialajohtaja.
Rästipaja-nimikkeellä kulkenut toiminta käsitti kahdeksan puolentoista tunnin mittaista ohjauskertaa, jotka ajoittuivat 21.10.2009 – 9.12.2009 väliselle ajalle. Rästipajassa tarjottiin oppilaille henkilökohtaista ohjausta ja apua tehtävien tekemiseen käyttäen hyödyksi tutkivaa opiskelua, opintokerho-opiskelua, sekä ryhmässä oppimista. Teoria-aineisto on kerätty oppimisen menetelmiä ja oppimisen tukea käsittelevästä ajankohtaisesta kirjallisuudesta ja toimintaoppaista. Tietoa on pyritty soveltamaan projektin kohderyhmää ja tavoitteita palveleviksi.
Rästipajaan osallistui pääsääntöisesti kolmesta viiteen oppilasta viikoittain. Kaikilla Keskuspuiston Arlan toimipaikan oppilailla oli jokin erityisen tuen tarve oppimisessaan. Useimmiten tuen tarvetta olivat luomassa oppilaiden ongelmat näön ja kuulon alueella, sekä erityiset oppimisvaikeudet.
Projektin tulokset olivat pääosin myönteisiä ja tavoitteisiin nähden toivottuja. Rästipajassa onnistuttiin tarjoamaan onnistuneesti apua ja ohjausta usealle Keskuspuiston Arlan toimipaikan oppilaalle heidän keskeneräisissä tehtävissään. Palaute toiminnasta oli myönteistä ja kannustavaa niin toimintaan osallistuneiden oppilaiden, kuin myös oppilaitoksen henkilökunnan puolelta. Kehittämisen kohteiksi projektissa jäivät sen näkyvyys oppilaitoksessa, sekä toiminnan mahdollinen jatkuminen myöhempänä ajankohtana.
Asiasanat: projektityö, työpajat, tutkiva opiskelu, ongelmalähtöinen oppiminen (PBL), oppilashuolto, opintokerhot
Touati, Kais. Rästipaja – Henkilökohtaista oppimisen ohjausta. Pieksämäki, kevät 2010, 51 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön toteutustapana oli toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettu projekti. Projekti toteutettiin yhteistyössä Keskuspuiston ammattiopiston Arlan toimipaikan kanssa. Projektin tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Keskuspuiston ammattiopiston Arlan toimipaikan opiskelijoille erillinen viikoittainen toimintahetki, jonka tavoitteena oli ohjata ja avustaa oppilaita heidän keskeneräisten oppimistehtäviensä loppuunsaattamiseksi. Projektin tukena toimivat Arlan toimipaikan opetushenkilöstö, oppilashuolto sekä toimialajohtaja.
Rästipaja-nimikkeellä kulkenut toiminta käsitti kahdeksan puolentoista tunnin mittaista ohjauskertaa, jotka ajoittuivat 21.10.2009 – 9.12.2009 väliselle ajalle. Rästipajassa tarjottiin oppilaille henkilökohtaista ohjausta ja apua tehtävien tekemiseen käyttäen hyödyksi tutkivaa opiskelua, opintokerho-opiskelua, sekä ryhmässä oppimista. Teoria-aineisto on kerätty oppimisen menetelmiä ja oppimisen tukea käsittelevästä ajankohtaisesta kirjallisuudesta ja toimintaoppaista. Tietoa on pyritty soveltamaan projektin kohderyhmää ja tavoitteita palveleviksi.
Rästipajaan osallistui pääsääntöisesti kolmesta viiteen oppilasta viikoittain. Kaikilla Keskuspuiston Arlan toimipaikan oppilailla oli jokin erityisen tuen tarve oppimisessaan. Useimmiten tuen tarvetta olivat luomassa oppilaiden ongelmat näön ja kuulon alueella, sekä erityiset oppimisvaikeudet.
Projektin tulokset olivat pääosin myönteisiä ja tavoitteisiin nähden toivottuja. Rästipajassa onnistuttiin tarjoamaan onnistuneesti apua ja ohjausta usealle Keskuspuiston Arlan toimipaikan oppilaalle heidän keskeneräisissä tehtävissään. Palaute toiminnasta oli myönteistä ja kannustavaa niin toimintaan osallistuneiden oppilaiden, kuin myös oppilaitoksen henkilökunnan puolelta. Kehittämisen kohteiksi projektissa jäivät sen näkyvyys oppilaitoksessa, sekä toiminnan mahdollinen jatkuminen myöhempänä ajankohtana.
Asiasanat: projektityö, työpajat, tutkiva opiskelu, ongelmalähtöinen oppiminen (PBL), oppilashuolto, opintokerhot