Matkailuyritysten sijaisapupalvelun tarvekartoitus
Juumajärvi, Sari; Virkkula, Eija (2007)
Juumajärvi, Sari
Virkkula, Eija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192387
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää Kuusamon, Posion ja Taivalkosken alueella toimivien matkailuyrittäjien sijaisavun
ja tilapäistyövoiman tarvetta. Tutkimus toimii esiselvityksenä hankkeelle kouluttaa yrittäjille sijaisia, jotka
voivat tarvittaessa toimia myös tilapäistyöntekijöinä yrityksissä.
Taustatietojen selvittämiseksi teemahaastateltiin ensin kuutta yrittäjää henkilökohtaisesti. Näihin haastatteluihin
perustuen valmistui kyselylomake, joka lähetettiin sadalleyhdeksälle (109) matkailualan yritykselle.
Matkailuyrittäjät ovat maaseudulle sosiaalisesti ja alueellisesti merkittäviä henkilöitä, ja he pitävät maaseudun elävänä
ja asuttuna. Perheyrittäjyys on olennainen osa maaseudulla tapahtuvaa matkailutoimintaa, ja usein se on tasapainottelua
perheen ja yrityksen välillä. Yrittäjien ikääntyminen luo omat paineensa yritystoiminnan jatkamiselle.
Uutta yrittäjää etsittäessä mahdollisen sijaisen on helpompi jatkaa yrittäjänä, koska kynnys ryhtyä yrittäjäksi
tutuksi tulleessa yrityksessä madaltuu.
Tehtyjen tutkimustulosten perusteella on havaittavissa, että yrittäjillä on tarve saada sijaisapua itselleen sekä tilapäistyövoimaa
yritykseen. Matkailualan sesonkiluonteisuus ja toiminnan lyhytjänteisyys vaikeuttavat yrityksen
henkilöstösuunnitelman tekoa ja sijaisen saamista. Koulutuksella ja henkilöstön perehdyttämisellä helpotetaan
sijaisen työskentelyä yrityksessä ja luodaan imagoa menestyvänä ja laadukkaana palvelujentuottajana. Nykypäivän
työelämässä on yleistynyt käsite sisäinen yrittäjyys. Se tarkoittaa oikeaa asennetta työhön, oma-aloitteisuutta sekä
halua kehittää ja kouluttaa itseään. Yrittäjät toivovat sijaisella olevan samanlaisen arvomaailman ja kykyä asettua
yrittäjän asemaan. Se edesauttaa luottamuksen syntymistä yrittäjän ja sijaisen välillä.
ja tilapäistyövoiman tarvetta. Tutkimus toimii esiselvityksenä hankkeelle kouluttaa yrittäjille sijaisia, jotka
voivat tarvittaessa toimia myös tilapäistyöntekijöinä yrityksissä.
Taustatietojen selvittämiseksi teemahaastateltiin ensin kuutta yrittäjää henkilökohtaisesti. Näihin haastatteluihin
perustuen valmistui kyselylomake, joka lähetettiin sadalleyhdeksälle (109) matkailualan yritykselle.
Matkailuyrittäjät ovat maaseudulle sosiaalisesti ja alueellisesti merkittäviä henkilöitä, ja he pitävät maaseudun elävänä
ja asuttuna. Perheyrittäjyys on olennainen osa maaseudulla tapahtuvaa matkailutoimintaa, ja usein se on tasapainottelua
perheen ja yrityksen välillä. Yrittäjien ikääntyminen luo omat paineensa yritystoiminnan jatkamiselle.
Uutta yrittäjää etsittäessä mahdollisen sijaisen on helpompi jatkaa yrittäjänä, koska kynnys ryhtyä yrittäjäksi
tutuksi tulleessa yrityksessä madaltuu.
Tehtyjen tutkimustulosten perusteella on havaittavissa, että yrittäjillä on tarve saada sijaisapua itselleen sekä tilapäistyövoimaa
yritykseen. Matkailualan sesonkiluonteisuus ja toiminnan lyhytjänteisyys vaikeuttavat yrityksen
henkilöstösuunnitelman tekoa ja sijaisen saamista. Koulutuksella ja henkilöstön perehdyttämisellä helpotetaan
sijaisen työskentelyä yrityksessä ja luodaan imagoa menestyvänä ja laadukkaana palvelujentuottajana. Nykypäivän
työelämässä on yleistynyt käsite sisäinen yrittäjyys. Se tarkoittaa oikeaa asennetta työhön, oma-aloitteisuutta sekä
halua kehittää ja kouluttaa itseään. Yrittäjät toivovat sijaisella olevan samanlaisen arvomaailman ja kykyä asettua
yrittäjän asemaan. Se edesauttaa luottamuksen syntymistä yrittäjän ja sijaisen välillä.