Holiday Club Kuusamon Tropiikin vastaanoton perehdyttämisopas
Karjalainen, Minna; Vainikka, Tetti (2007)
Karjalainen, Minna
Vainikka, Tetti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192383
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksianto Holiday Club Kuusamon Tropiikilta. Hotellin vastaanotosta puuttui perehdyttämisopas. Tavoitteena oli selvittää, minkälainen opas olisi sopivin ja toimivin antamaan perusvalmiudet työn suorittamista varten. Perehdyttämisoppaan tarkoituksena on parantaa ja helpottaa uuden työntekijän perehdyttämistä hotellin vastaanotossa.
Perehdyttämisen keskeinen tavoite on, että uusi tulokas pystyy mahdollisimman nopeasti työskentelemään ilman muiden ihmisten apua. Perehdyttämisen saamat hyödyt ovat hyvä työmotivaatio, työtyytyväisyys ja epävarmuuden väheneminen. Yrityksen kannalta perehdyttämisen tavoitteet ovat tuottavuus, tehokkuus ja sitä kautta koko yrityksen imagon parantuminen.
Opinnäytetyön kontekstiosuudessa selvitettiin vastaanoton toimintatavat ja lähtökohdat. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämisprosessista ja oppimisesta, joka on yksi perehdyttämisen päätavoitteista. Lähdeaineistona käytettiin perehdyttämiseen ja työnopastukseen liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista toimintatutkimusta, joka pohjautui haastatteluun ja matkailualan oppilaitoksista saatuun aineistoon. Haastattelumetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka runko rakennettiin perehdyttämiseen ja työnopastukseen liittyvän teorian pohjalta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat hotellin vastaanoton esimies ja kolme vastaanoton työntekijää.
Tutkimus osoitti, että perehdyttämisoppaan tulee olla joustava ja sisältää perehdyttämiseen liittyvät olennaisimmat asiat. Seuranta ja arviointi ovat tärkeä osa perehdyttämisprosessia. Oppaan sisältö jaettiin kahteen osaan, joista toinen tarkoitettiin perehdyttämisen ohjaajalle ja toinen uudelle työntekijälle. Uuden työntekijän osiossa tehtiin sekä talo että työ tutuksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyvä perehdyttämisopas palvelee jatkossa sähköisessä muodossa hotellin vastaanoton perehdyttämisessä.
Perehdyttämisen keskeinen tavoite on, että uusi tulokas pystyy mahdollisimman nopeasti työskentelemään ilman muiden ihmisten apua. Perehdyttämisen saamat hyödyt ovat hyvä työmotivaatio, työtyytyväisyys ja epävarmuuden väheneminen. Yrityksen kannalta perehdyttämisen tavoitteet ovat tuottavuus, tehokkuus ja sitä kautta koko yrityksen imagon parantuminen.
Opinnäytetyön kontekstiosuudessa selvitettiin vastaanoton toimintatavat ja lähtökohdat. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui perehdyttämisprosessista ja oppimisesta, joka on yksi perehdyttämisen päätavoitteista. Lähdeaineistona käytettiin perehdyttämiseen ja työnopastukseen liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista toimintatutkimusta, joka pohjautui haastatteluun ja matkailualan oppilaitoksista saatuun aineistoon. Haastattelumetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka runko rakennettiin perehdyttämiseen ja työnopastukseen liittyvän teorian pohjalta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat hotellin vastaanoton esimies ja kolme vastaanoton työntekijää.
Tutkimus osoitti, että perehdyttämisoppaan tulee olla joustava ja sisältää perehdyttämiseen liittyvät olennaisimmat asiat. Seuranta ja arviointi ovat tärkeä osa perehdyttämisprosessia. Oppaan sisältö jaettiin kahteen osaan, joista toinen tarkoitettiin perehdyttämisen ohjaajalle ja toinen uudelle työntekijälle. Uuden työntekijän osiossa tehtiin sekä talo että työ tutuksi.
Opinnäytetyön tuloksena syntyvä perehdyttämisopas palvelee jatkossa sähköisessä muodossa hotellin vastaanoton perehdyttämisessä.