OPPIVA LAATUORGANISAATIO : Case: Merikosken ammatillisen koulutuskeskus, Kajaani
Paavilainen, Jaana (2004)
Paavilainen, Jaana
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2004
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002182339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002182339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää Merikosken ammatillisen koulutuskeskuksen Kajaanin toimipisteen oppivan organisaation piirteet. Piirteitä kartoitettiin seuraavista kehittämisalueista: tosiasioiden tunnistaminen ja oman tulevaisuuden luonti, työkulttuurin ja ilmapiirin kehittäminen, laadun, tuottavuuden ja prosessin kehittäminen, oppimisen edistäminen sekä kehittämistoiminnan ja verkostojen luonti.
Tämä case-tutkimus toteutetaan kvalitatiivisella tutkimusotteella, jolle on esimerkiksi tyypillistä, ettei tarkkoja mitattavissa olevia vastauksia ole. Laadullinen näkökulma on löydettävissä tutkimusasetelmasta ja humanistisesta tarkastelunäkökulmasta.Työn teoriaosan valmistuttua tutkimusosuus toteutettiin teemahaastattelua käyttäen. Haastattelija toimii myös Kajaanin toimipisteessä, joten opinnäytetyössä on intersubjektiivinen näkökulma. Haastattelu tallennettiin Kajaanin toimipisteessä opettajan työhuoneessa digitaalisella sanelimella suoraan tietokoneelle. Haastattelujen litterointia nopeutti teemojen ja vastausten jakaminen eri tiedostoiksi jo haastatteluvaiheessa. Haastateltavina olivat kaikki kuusi Kajaanin toimipisteessä toimivaa henkilöä.
Haastattelun tulokset olivat monipuolisia ja joissakin teemojen osa-alueissa hyvin yhteneväisiä. Vastausten erilaiset näkökulmat selittyvät vastaajien erilaisilla koulutustaustoilla, tehtävillä ja työkokemuksilla. Koska kyseessä on oppilaitos, case-tutkimuksessa korostui oppivan organisaation teorian osa oppimisen edistäminen. Oppiminen ilmeni kahdella tasolla: ensinnäkin organisaation tasolla ja toisalta työn tekemisen tasolla. Oppimisen moniuloitteisuudesta johtuen opinnäytetyössä esitellään myös teoriaa opettamisesta ja oppimisesta. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli työntekijöiden halukkuus kehittää organisaatiota ja ammattitaitoaan. Kehittämistä edistävät hyvä työilmapiiri ja työntekijöiden mahdollisuus itse osallistua kehittämiseen esimiehen tukiessa sitä. Tiimityötä ja verkostoja käytettiin jo hyvin paljon. Kajaanin toimipisteen tuleviksi kehittämistehtäviksi löytyivät tulevaisuuden suunnitelmien kirjaaminen ja yhteisten suunnittelupalaverien järjestäminen.
Tämä case-tutkimus toteutetaan kvalitatiivisella tutkimusotteella, jolle on esimerkiksi tyypillistä, ettei tarkkoja mitattavissa olevia vastauksia ole. Laadullinen näkökulma on löydettävissä tutkimusasetelmasta ja humanistisesta tarkastelunäkökulmasta.Työn teoriaosan valmistuttua tutkimusosuus toteutettiin teemahaastattelua käyttäen. Haastattelija toimii myös Kajaanin toimipisteessä, joten opinnäytetyössä on intersubjektiivinen näkökulma. Haastattelu tallennettiin Kajaanin toimipisteessä opettajan työhuoneessa digitaalisella sanelimella suoraan tietokoneelle. Haastattelujen litterointia nopeutti teemojen ja vastausten jakaminen eri tiedostoiksi jo haastatteluvaiheessa. Haastateltavina olivat kaikki kuusi Kajaanin toimipisteessä toimivaa henkilöä.
Haastattelun tulokset olivat monipuolisia ja joissakin teemojen osa-alueissa hyvin yhteneväisiä. Vastausten erilaiset näkökulmat selittyvät vastaajien erilaisilla koulutustaustoilla, tehtävillä ja työkokemuksilla. Koska kyseessä on oppilaitos, case-tutkimuksessa korostui oppivan organisaation teorian osa oppimisen edistäminen. Oppiminen ilmeni kahdella tasolla: ensinnäkin organisaation tasolla ja toisalta työn tekemisen tasolla. Oppimisen moniuloitteisuudesta johtuen opinnäytetyössä esitellään myös teoriaa opettamisesta ja oppimisesta. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli työntekijöiden halukkuus kehittää organisaatiota ja ammattitaitoaan. Kehittämistä edistävät hyvä työilmapiiri ja työntekijöiden mahdollisuus itse osallistua kehittämiseen esimiehen tukiessa sitä. Tiimityötä ja verkostoja käytettiin jo hyvin paljon. Kajaanin toimipisteen tuleviksi kehittämistehtäviksi löytyivät tulevaisuuden suunnitelmien kirjaaminen ja yhteisten suunnittelupalaverien järjestäminen.