Hevosvoimat käyttöön : Helmi-hevostelua seurakunnan erityisnuorille
Hyytinen, Niina (2010)
Hyytinen, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää syksyn 2009 aikana kaksi toimintapäivää seurakunnan varhaiserityisnuorille sosiaalipedagogisen hevostoiminnan viitekehyksessä. Toimintapäivät järjestettiin yhteistyössä opinnäytetyöntekijän sekä porilaisen Tampuuri-tallin omistajan kanssa. Kohderyhmänä oli Porin evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän ylläpitämä tyttöjen Helmi-ryhmä. Hevostoimintapäivien nimeksi muotoutui ryhmän nimen mukaan ”Helmi-hevostelu.” Produktion tavoitteet nousivat Helmi-ryhmän omista tavoitteista. Tavoitteena oli tukea tyttöjen itsetuntoa osallistumisen ja aidon kohtaamisen kautta sekä tarjota onnistumisen kokemuksia ja kehittää heidän vuorovaikutustaitojaan. Produktiossa kokeiltiin ja kehitettiin uutta menetelmää seurakunnan erityisnuorisotyöhön. Produktiossa näkyi myös sosiaalipedagogisen hevostoiminnan tavoitteet: yhteisöllisyys, elämyksellisyys ja toiminnallisuus.
Opinnäytetyö sisältää raportin produktiosta ja sen eri vaiheista. Produktion onnistumista arvioitiin palautekeskusteluna hevosaiheisten tunnekorttien pohjalta, Helmi-ryhmän ohjaajien henkilökohtaisilla tiedonannoilla, informoidulla kyselyllä ja loppupalaverissa tallinomistajan kanssa. Sosiaalipedagogisiin hevostoimintapäiviin osallistuttiin kahden hengen pienryhmissä; sama ryhmä pääsi tulemaan vain kerran. Palautteesta ilmeni, että produktiosta hyötyivät eniten henkisesti haavoittuneimmat tytöt. Elämyksellisyys ja osallisuuden kokemus toteutuivat hyvin Helmi-hevostelussa. Sekä osallistujilta että Helmi-ryhmän vetäjiltä tuli pelkästään positiivista palautetta. Tytöt kertoivat tulleensa kohdatuksi ja olivat kaikin puolin tyytyväisiä Helmi-hevosteluun.
Opinnäytetyö sisältää raportin produktiosta ja sen eri vaiheista. Produktion onnistumista arvioitiin palautekeskusteluna hevosaiheisten tunnekorttien pohjalta, Helmi-ryhmän ohjaajien henkilökohtaisilla tiedonannoilla, informoidulla kyselyllä ja loppupalaverissa tallinomistajan kanssa. Sosiaalipedagogisiin hevostoimintapäiviin osallistuttiin kahden hengen pienryhmissä; sama ryhmä pääsi tulemaan vain kerran. Palautteesta ilmeni, että produktiosta hyötyivät eniten henkisesti haavoittuneimmat tytöt. Elämyksellisyys ja osallisuuden kokemus toteutuivat hyvin Helmi-hevostelussa. Sekä osallistujilta että Helmi-ryhmän vetäjiltä tuli pelkästään positiivista palautetta. Tytöt kertoivat tulleensa kohdatuksi ja olivat kaikin puolin tyytyväisiä Helmi-hevosteluun.