Sähköisen viestinnän ja markkinoinnin kehittäminen tapahtumamarkkinoinnissa : Case: Lahden Messut Oy, Liike-elämä '09
Lehtinen, Johanna (2010)
Lehtinen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122191
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sähköistä viestintää ja markkinointia tapahtumamarkkinoinnissa. Tutkimuksessa selvitetään Liike-elämä -messutapahtuman osalta näytteilleasettajien toivomat sähköiset ja tapahtumamark-kinoinnin kannalta keskeiset kehittämiskohteet sekä hyödynnetään niitä tulevien tapahtumien organisoinnissa.
Teoriaosio käsittelee tapahtumamarkkinointia osana markkinointiviestintää sekä sähköistä viestintää ja markkinointia. Lähteinä käytetään ajantasaista kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä haastattelua. Sähköisen markkinoinnin oikeanlainen käyttö vaatii perehtymistä myös alan lainsäädäntöön. Sähköinen markkinointi muuttaa jatkuvasti muotoaan ja tässä opinnäytetyössä on käytetty uusinta lähdemateriaalia.
Empiirinen osuus perustuu Lahden Messut Oy:n Liike-elämä ’09 -messutapahtuman ohella toteutettuihin kahteen sähköpostikyselyyn, joista toinen keskittyy sähköiseen markkinointiin ja viestintään, ja toinen tapahtuman jälkimark-kinointiin. Ensimmäisessä sähköpostikyselyssä tarkasteltiin Liike-elämä ’09 -tapahtumassa käytettyjä sähköisiä viestintä- ja markkinointikeinoja sekä niiden mahdollisia kehittämiskohteita seuraavaa tapahtumaa ajatellen. Toinen, jälkimark-kinointikysely, selvitti itse messuihin ja niiden onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Kyselyt lähetettiin messuille osallistuville näytteilleasettajille. Vastausprosentit olivat 57,0 prosenttia ja 49,2 prosenttia.
Ensimmäisen sähköpostikyselyn tuloksista nähdään, että sähköinen viestintä ja markkinointi kiinnostavat tapahtumamarkkinoinnin parissa työskenteleviä, mutta enemmistö ei käytä sähköisiä palveluja aktiivisesti. Sähköisen viestinnän ja markki-noinnin odotetaan lisääntyvän tulevaisuudessa. Jälkimarkkinointikyselyn yhteenvetona voidaan todeta useiden näytteilleasettajien olleen epätietoisia Liike-elämä ’09 -messutapahtuman markkinoinnista. Tämän vaikutus mielipiteeseen messujen onnistumisesta oli suuri.
Teoriaosio käsittelee tapahtumamarkkinointia osana markkinointiviestintää sekä sähköistä viestintää ja markkinointia. Lähteinä käytetään ajantasaista kirjallisuutta, Internet-lähteitä sekä haastattelua. Sähköisen markkinoinnin oikeanlainen käyttö vaatii perehtymistä myös alan lainsäädäntöön. Sähköinen markkinointi muuttaa jatkuvasti muotoaan ja tässä opinnäytetyössä on käytetty uusinta lähdemateriaalia.
Empiirinen osuus perustuu Lahden Messut Oy:n Liike-elämä ’09 -messutapahtuman ohella toteutettuihin kahteen sähköpostikyselyyn, joista toinen keskittyy sähköiseen markkinointiin ja viestintään, ja toinen tapahtuman jälkimark-kinointiin. Ensimmäisessä sähköpostikyselyssä tarkasteltiin Liike-elämä ’09 -tapahtumassa käytettyjä sähköisiä viestintä- ja markkinointikeinoja sekä niiden mahdollisia kehittämiskohteita seuraavaa tapahtumaa ajatellen. Toinen, jälkimark-kinointikysely, selvitti itse messuihin ja niiden onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Kyselyt lähetettiin messuille osallistuville näytteilleasettajille. Vastausprosentit olivat 57,0 prosenttia ja 49,2 prosenttia.
Ensimmäisen sähköpostikyselyn tuloksista nähdään, että sähköinen viestintä ja markkinointi kiinnostavat tapahtumamarkkinoinnin parissa työskenteleviä, mutta enemmistö ei käytä sähköisiä palveluja aktiivisesti. Sähköisen viestinnän ja markki-noinnin odotetaan lisääntyvän tulevaisuudessa. Jälkimarkkinointikyselyn yhteenvetona voidaan todeta useiden näytteilleasettajien olleen epätietoisia Liike-elämä ’09 -messutapahtuman markkinoinnista. Tämän vaikutus mielipiteeseen messujen onnistumisesta oli suuri.