Aloittavan meikkitaiteilija-maskeeraaja –yrityksen brändin rakentaminen
Hirvelä, Lotta (2009)
Hirvelä, Lotta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122181
Tiivistelmä
Kilpailu on kovaa yrityselämässä ja kilpailijoista erottuminen on menestymisen kannalta kriittisen tärkeää. Brändin rakentamisen avulla voidaan erottautua muista ja saada brändistä haluttu tuote tai palvelu. Tässä työssä brändillä tarkoitetaan koko yritystä koskevaa kokonaisuutta, jonka avulla yrityksen ajattelu- ja toimintatapa viestitään myös yrityksen ulkopuolelle ja siten saadaan kohteesta arvokas kokonaisuus, josta ollaan valmiita maksamaan enemmän.
Opinnäytetyössäni ohjeistetaan meikkitaiteilija-maskeeraaja-yritystä rakentamaan itselle menestyvä brändi. Alalla on kilpailua ja siksi on entistä tärkeämpää luoda yritykselle menestyvä brändi. Brändin rakentaminen on pitkä ja koko yritystä koskeva ajattelu ja toimintatapa. Brändi luodaan yrityksen sisällä kilpailijat ja asiakkaat huomioiden. Brändistä saa luotua pitkäaikaisen ja menestyvän vuorovaikutteisesti asiakkaiden ja yrityksen välillä, sekä olemalla aito.
Opinnäytetyössäni brändin rakentaminen aloitetaan analysoimalla markkinatilanne. Tämän jälkeen käydään läpi, miten yritys voi erikoistua ja luoda vahvan asema markkinoilla olemalla erilainen kuin kilpailijat. Erilaistumisen jälkeen kerron, miten brändimallin avulla yritys voi luoda brändistä kokonaisvaltaisen ja yhtenäisen. Visuaaliset tekijät sekä viestintä tukevat brändin rakentamista ja niitä käsitellään työn loppupuolella. Työn lopuksi käydään läpi julkisuuden tuomia etuja ja haittoja brändin rakentamisessa. Liitteenä on opas, jota käyttämällä meikkitaitelija-maskeeraaja- yritys voi rakentaa itselleen brändin.
Tämän opinnäytetyön tekemiseen olen käyttänyt eri asiantuntijoiden oppeja. Malmelinin ja Hakalan Radikaali brändi ja Gadin 4D –Brändimalli ovat olleen merkittävimpiä teoksia opinnäytetyössäni.
Opinnäytetyössäni ohjeistetaan meikkitaiteilija-maskeeraaja-yritystä rakentamaan itselle menestyvä brändi. Alalla on kilpailua ja siksi on entistä tärkeämpää luoda yritykselle menestyvä brändi. Brändin rakentaminen on pitkä ja koko yritystä koskeva ajattelu ja toimintatapa. Brändi luodaan yrityksen sisällä kilpailijat ja asiakkaat huomioiden. Brändistä saa luotua pitkäaikaisen ja menestyvän vuorovaikutteisesti asiakkaiden ja yrityksen välillä, sekä olemalla aito.
Opinnäytetyössäni brändin rakentaminen aloitetaan analysoimalla markkinatilanne. Tämän jälkeen käydään läpi, miten yritys voi erikoistua ja luoda vahvan asema markkinoilla olemalla erilainen kuin kilpailijat. Erilaistumisen jälkeen kerron, miten brändimallin avulla yritys voi luoda brändistä kokonaisvaltaisen ja yhtenäisen. Visuaaliset tekijät sekä viestintä tukevat brändin rakentamista ja niitä käsitellään työn loppupuolella. Työn lopuksi käydään läpi julkisuuden tuomia etuja ja haittoja brändin rakentamisessa. Liitteenä on opas, jota käyttämällä meikkitaitelija-maskeeraaja- yritys voi rakentaa itselleen brändin.
Tämän opinnäytetyön tekemiseen olen käyttänyt eri asiantuntijoiden oppeja. Malmelinin ja Hakalan Radikaali brändi ja Gadin 4D –Brändimalli ovat olleen merkittävimpiä teoksia opinnäytetyössäni.