Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää henkilöstövuokrausyritys Kairest Oy:n asiakasyritysten tyytyväisyys
Kairest Oy:n toimintaan sekä palveluihin. Lisäksi mitattiin, mitä asiakasyritykset tietävät Kairest Oy:n tarjoamista
palveluista, joita on vuosien aikana tullut paljon lisää.
Tämä opinnäytetyön aihe valittiin sen vuoksi, koska Kairest Oy:n henkilöstövuokraustoiminta on jatkunut Kainuun
alueella jo vuodesta 1992 eikä tämäntyypistä henkilöstönvuokraukseen liittyvää tutkimusta ole aikaisemmin
tehty Kainuun alueella. Lisäksi Kairest Oy:n palveluihin kuuluu paljon muutakin eri asiakasyrityksille hyödyllisiä
palveluja johtuen yrityksen nousujohteisesta kehityksestä. Näin ollen mitattiin jo olemassaolevien asiakasyritysten
tietoutta uusista palveluista.
Kairest Oy:llä on paljon asiakasyrityksiä Kainuun alueella, joten asiakassuhteet ovat vuosien varrella muodostuneet
lujiksi ja luotettaviksi. Saman tyylinen tutkimus on tehty myösKuopion alueelle, joten tämä tutkimus laajentaa
Kairest Oy:n tietoutta siitä, miten heidän toimintansa on onnistunut kokonaisuudessaan näillä alueilla.
Selvitys tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla henkilökohtaisesti yritysten esimiesasemassa olevia
henkilöitä. Näin saatiin mahdolisimman moni osallistumaan tutkimukseen. Haastateltavaksi valittiin 16 yritystä,
joista 10 yritystä osallistui tutkimukseen.
Selvityksen tuloksista kävi pääasiassa ilmi henkilöstövuokrauksen ongelma. Haastatteluissa selvisi lisätyöntekijöiden
ammattitaidon sekä sisäisen yrittäjyyden puute. Monikaan asiakasyrityksistä ei tiennyt muita palveluita kuin
henkilöstövuokrauksen.
Tämän opinnäytetyön pohjalta on tehty markkinointisunnitelma Kairest Oy:lle.