Elämysmatkailun kehittäminen viestinnän keinoin : case: Artjärvi
Liikanen, Maritta (2010)
Liikanen, Maritta
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122163
Tiivistelmä
Elämysmatkailun kehittäminen viestinnän avulla on julkisten palveluiden johtamisen koulutusohjelman opinnäytetyö. Työn tavoitteena on Artjärven kunnan sisäisen sekä ulkoisen viestinnän kartoittaminen ja sen kehittäminen viestinnän keinoin. Opinnäytetyössä on tutkittu kunnan viestintää havainnoimalla, haastattelemalla ja kyselytutkimuksella. Tutkimuksessa on edetty viestinnän kehittämisen ja parantamisen suunnittelusta kehittämisehdotusten antamiseen kunnan ja yrittäjien hyödynnettäväksi. Tutkimusongelmana tässä opinnäytetyössä on se kuinka elämysmatkailua saadaan paremmin yleisön tietoisuuteen viestinnän avulla? Tarkoituksena on tuoda kunnan ja yritysten hyödynnettäväksi viestinnän työkaluja, joiden avulla elämysmatkailun tasoa Artjärven kunnassa nostetaan.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua, havainnointia ja kyselyä. Haastattelu on toteutettu teemahaastatteluna, joka on puolistrukturoitu haastattelumenetelmä. Haastattelun avulla selvitetään millaisia toiveita kuntalaisilla on elämysmatkailun parantamisen suhteen. Keskustelun avulla käydään läpi toiveita, ajatuksia ja kehittämisehdotuksia. Havainnointi auttaa ymmärtämään kuntalaisten sisäisiä toiveita elämysmatkailun edistämisestä. Kyselylomakkeen kysymykset ovat samanlaisia kuin haastattelussa. Haastattelujen ja keskustelujen tulokset tukevat yhdensuuntaisesti näkemystä, että kunnan toimintoja on hyvä kehittää edelleen. Palvelumallin kehittäminen matkailun ja viestinnän edistämiseksi ovat päähuomioita elämysmatkailun kehittämiseksi. Palvelumallia tulee kehittää ja uudistaa aika ajoin, jotta kehitys kulkee eteenpäin.
Tulosten mukaan viestintätapoihin tulee kiinnittää huomiota. Viestinnän määrään ja laatuun tulee kiinnittää huomiota. Kuntalaisten toiveena on sellainen viestintä, jolla saadaan näkyvyyttä kunnan elämysmatkailupalveluille. Tärkeä seikka on myös jokaisen ikäryhmän huomioiminen viestinnän suunnittelussa. Kunnassa koetaan Vuorenmäen alueen palvelut tärkeinä ja halutaan saada alueelle lisää näkyvyyttä. Vuorenmäen alueen palveluita voi lisätä ja kehittää tarpeen ja kysynnän mukaan. Kunnan elämyspalveluita voi yleensäkin lisätä ja kehittää tarpeen mukaan.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua, havainnointia ja kyselyä. Haastattelu on toteutettu teemahaastatteluna, joka on puolistrukturoitu haastattelumenetelmä. Haastattelun avulla selvitetään millaisia toiveita kuntalaisilla on elämysmatkailun parantamisen suhteen. Keskustelun avulla käydään läpi toiveita, ajatuksia ja kehittämisehdotuksia. Havainnointi auttaa ymmärtämään kuntalaisten sisäisiä toiveita elämysmatkailun edistämisestä. Kyselylomakkeen kysymykset ovat samanlaisia kuin haastattelussa. Haastattelujen ja keskustelujen tulokset tukevat yhdensuuntaisesti näkemystä, että kunnan toimintoja on hyvä kehittää edelleen. Palvelumallin kehittäminen matkailun ja viestinnän edistämiseksi ovat päähuomioita elämysmatkailun kehittämiseksi. Palvelumallia tulee kehittää ja uudistaa aika ajoin, jotta kehitys kulkee eteenpäin.
Tulosten mukaan viestintätapoihin tulee kiinnittää huomiota. Viestinnän määrään ja laatuun tulee kiinnittää huomiota. Kuntalaisten toiveena on sellainen viestintä, jolla saadaan näkyvyyttä kunnan elämysmatkailupalveluille. Tärkeä seikka on myös jokaisen ikäryhmän huomioiminen viestinnän suunnittelussa. Kunnassa koetaan Vuorenmäen alueen palvelut tärkeinä ja halutaan saada alueelle lisää näkyvyyttä. Vuorenmäen alueen palveluita voi lisätä ja kehittää tarpeen ja kysynnän mukaan. Kunnan elämyspalveluita voi yleensäkin lisätä ja kehittää tarpeen mukaan.