Työpaikkaohjaaja työssä oppimisen ohjaajana oppisopimuskoulutuksessa
Myllykoski, Maija (2010)
Myllykoski, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002112140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002112140
Tiivistelmä
Oppisopimuskoulutus ammatillisen koulutuksen järjestämismuotona on kasvava aikuisten kouluttautumistapa. Oppisopimuskoulutuksen tehostaminen on eräs koulutuksen painopistealue hallituskaudella 2007 – 2011. Työpaikkaohjaajat vastaavat oppisopimuskoulutuksessa työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta, mikä on noin 80 % koulutuksen kokonaisajasta. He ovat keskeisessä asemassa oppisopimuksen laadun ja vaikuttavuuden aikaansaamisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen työpaikkaohjaaja on työssä oppimisen ohjaajana oppisopimuskoulutuksessa omasta mielestään. Tutkimus rajattiin koskemaan henkilökohtaisen työssä oppimisen opiskeluohjelman laadintaa sekä työssä oppimisen ohjaamista ja arviointia.
Tutkimus toteutettiin kyselynä. Tutkimuksen kohteena oli Yritys X:n 11 työpaikkaohjaajaa. Työpaikkaohjaajat toimivat oppisopimuskoulutuksena toteutettavan catering-alan perustutkinnon työssä oppimisen ohjaajina. Kysely toteutettiin työpaikkaohjaajille lokakuussa 2009 sähköpostin ja internetin välityksellä toimivan Webropol -kysely- ja tiedonkeruusovelluksella. Kysymykset olivat monivalinta-, valinta- ja avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulosten mukaan Yritys X:n työpaikkaohjaajien vahvuutena voidaan pitää tutkinnon perusteiden tuntemista ja niiden soveltamista käytäntöön. He pitävät tärkeänä opiskelijan tilanteen ja tavoitteiden tuntemusta sekä suunnitelmasta kiinni pitämistä. Myös opiskelijan kehittyminen ja onnistuminen on heille tärkeää. Työpaikkaohjaajien kehittämiskohteet liittyvät ohjauskeskustelujen hallintaan sekä vuorovaikutustaitoihin. Tasalaatuisen ohjauksen takaaminen eri opiskelijoille edellyttäisi yhteiskeskustelua keskeisten sisältöjen toteuttamistavoista työpaikkaohjaajien kesken.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää oppisopimustoimiston järjestämässä työpaikkaohjaajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Tutkimuksen avulla saatiin vahvistusta kehittämiskohteista, joiden avulla työpaikkaohjaajat voivat kehittyä ohjaustyössään ja mitä he toivovat koulutusyhteistyön kehittämisestä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen työpaikkaohjaaja on työssä oppimisen ohjaajana oppisopimuskoulutuksessa omasta mielestään. Tutkimus rajattiin koskemaan henkilökohtaisen työssä oppimisen opiskeluohjelman laadintaa sekä työssä oppimisen ohjaamista ja arviointia.
Tutkimus toteutettiin kyselynä. Tutkimuksen kohteena oli Yritys X:n 11 työpaikkaohjaajaa. Työpaikkaohjaajat toimivat oppisopimuskoulutuksena toteutettavan catering-alan perustutkinnon työssä oppimisen ohjaajina. Kysely toteutettiin työpaikkaohjaajille lokakuussa 2009 sähköpostin ja internetin välityksellä toimivan Webropol -kysely- ja tiedonkeruusovelluksella. Kysymykset olivat monivalinta-, valinta- ja avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulosten mukaan Yritys X:n työpaikkaohjaajien vahvuutena voidaan pitää tutkinnon perusteiden tuntemista ja niiden soveltamista käytäntöön. He pitävät tärkeänä opiskelijan tilanteen ja tavoitteiden tuntemusta sekä suunnitelmasta kiinni pitämistä. Myös opiskelijan kehittyminen ja onnistuminen on heille tärkeää. Työpaikkaohjaajien kehittämiskohteet liittyvät ohjauskeskustelujen hallintaan sekä vuorovaikutustaitoihin. Tasalaatuisen ohjauksen takaaminen eri opiskelijoille edellyttäisi yhteiskeskustelua keskeisten sisältöjen toteuttamistavoista työpaikkaohjaajien kesken.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää oppisopimustoimiston järjestämässä työpaikkaohjaajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. Tutkimuksen avulla saatiin vahvistusta kehittämiskohteista, joiden avulla työpaikkaohjaajat voivat kehittyä ohjaustyössään ja mitä he toivovat koulutusyhteistyön kehittämisestä.