Perehdyttämisoppaan kehittäminen OK-Matkojen keskukseen
Hoffrén, Elina (2008)
Hoffrén, Elina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102069
Tiivistelmä
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksen a syntyi perehdyttämisopas OK-Matkojen keskukseen.
OK-Matkat Oy on toimeksiantaja opinnäytetyölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jo OK-Matkoilla olemassa
olevaa perehdyttämisopasta ajan tasalla olevaksi kirjalliseksi ja sähköiseksi perehdyttämisoppaaksi.
Kehittämisprojekti alkoi määrittelemällä OK-Matkojen perehdyttämisprosessin kehitysalueet osallistuvan havainnoinnin
ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Perehdyttämisoppaan puutteellisuuden paljastuttua perehdyttämisoppaan
kehittäminen aloitettiin. Oppaan kokoamisessa menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja
valmiita aineistoja. Lopuksi valmis perehdyttämisopas arvioitiin kirjallisen puolistrukturoidun kyselyn avulla. Kyselyyn
vastasi henkilö, jonka perehdyttämiseen uutta opasta käytettiin. Toimeksiantaja arvioi tuotoksen suullisesti.
Perehdyttämisopas sisältää yritysperehdyttämis- sekä työnopastusosion. Perehdyttämisopasta kehittäessä painotettiin
erityisesti työnopastuksen näkökulmaa toimeksiantajan toiveiden mukaisesti.
Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään, mitä perehdyttäminen on. Esiin nousee kaksi perehdyttämisen osaaluetta:
yritysperehdyttäminen ja työnopastus. Perehdyttämistä käsitellään prosessina. Lisäksi teoriassa sivutaan
henkilöstöjohtamista, koska perehdyttäminen on sen olennainen mutta usein unohdettu osa-alue. Perehdyttämismenetelmien
ja -materiaalien merkitys oppimisen kannalta nostetaan esille. Teoriassa käsitellään myös perehdytettävien
pätevyyden selvittämistä, jotta perehdyttämisoppaan käyttö olisi mahdollisimman tehokasta.
Perehdyttämisoppaalla on positiiviset vaikutukset OK-Matkojen perehdyttämisprosessiin. Oppimistulokset riippuvat
tosin siitä, miten opasta tullaan käyttämään. Jatkossa OK-Matkojen tulee huolehtia, että opasta päivitetään,
mikä on haaste tulevaisuudessa. OK-Matkojen kannattaisi panostaa perehdyttämisen seurantaan ja arviointiin.
Sähköinen versio oppaasta helpottaa päivittämistä. Pelkkään perehdyttämisoppaaseen ei kannata tukeutua, vaikka
oppaan vaikutukset perehdyttämiseen ovatkin positiivisia.
OK-Matkat Oy on toimeksiantaja opinnäytetyölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää jo OK-Matkoilla olemassa
olevaa perehdyttämisopasta ajan tasalla olevaksi kirjalliseksi ja sähköiseksi perehdyttämisoppaaksi.
Kehittämisprojekti alkoi määrittelemällä OK-Matkojen perehdyttämisprosessin kehitysalueet osallistuvan havainnoinnin
ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Perehdyttämisoppaan puutteellisuuden paljastuttua perehdyttämisoppaan
kehittäminen aloitettiin. Oppaan kokoamisessa menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja
valmiita aineistoja. Lopuksi valmis perehdyttämisopas arvioitiin kirjallisen puolistrukturoidun kyselyn avulla. Kyselyyn
vastasi henkilö, jonka perehdyttämiseen uutta opasta käytettiin. Toimeksiantaja arvioi tuotoksen suullisesti.
Perehdyttämisopas sisältää yritysperehdyttämis- sekä työnopastusosion. Perehdyttämisopasta kehittäessä painotettiin
erityisesti työnopastuksen näkökulmaa toimeksiantajan toiveiden mukaisesti.
Teoreettisessa viitekehyksessä määritellään, mitä perehdyttäminen on. Esiin nousee kaksi perehdyttämisen osaaluetta:
yritysperehdyttäminen ja työnopastus. Perehdyttämistä käsitellään prosessina. Lisäksi teoriassa sivutaan
henkilöstöjohtamista, koska perehdyttäminen on sen olennainen mutta usein unohdettu osa-alue. Perehdyttämismenetelmien
ja -materiaalien merkitys oppimisen kannalta nostetaan esille. Teoriassa käsitellään myös perehdytettävien
pätevyyden selvittämistä, jotta perehdyttämisoppaan käyttö olisi mahdollisimman tehokasta.
Perehdyttämisoppaalla on positiiviset vaikutukset OK-Matkojen perehdyttämisprosessiin. Oppimistulokset riippuvat
tosin siitä, miten opasta tullaan käyttämään. Jatkossa OK-Matkojen tulee huolehtia, että opasta päivitetään,
mikä on haaste tulevaisuudessa. OK-Matkojen kannattaisi panostaa perehdyttämisen seurantaan ja arviointiin.
Sähköinen versio oppaasta helpottaa päivittämistä. Pelkkään perehdyttämisoppaaseen ei kannata tukeutua, vaikka
oppaan vaikutukset perehdyttämiseen ovatkin positiivisia.