Käytännön laatumittarit kantojen korjuuseen : Nostosta tienvarsivarastointiin
Riipinen, Eero (2010)
Riipinen, Eero
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää sopivat laatumittarit kantojen korjuuseen. Työn tilaajana oli Met-sähallitus, jonka päämääränä on tulevaisuudessa nousta merkittäväksi toimijaksi energiapuumarkkinoil-la. Laatumittarit kattavat kantojen korjuun osa-alueista noston, lähikuljetuksen ja välivarastoinnin. Met-sähallitus ei ole nostanut suuria määriä kantoja energian tuotantoon, minkä vuoksi kantojen korjuun laatumittareita ei ole aikaisemmin ollut käytettävissä. Tulevaisuuden markkinoita silmällä pitäen laatu-mittareiden kehittäminen koettiin tärkeäksi ja tarpeelliseksi.
Mittareiden kehitystyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen kulku piti sisällään mittareiden kehityksen, testimittaukset maastossa, tulosten analysoinnin ja mittareiden edelleen kehittä-misen. Lopputuloksena ovat valmiit mittarit, joiden avulla voidaan kehittää kantojen noston tehokkuutta ja seurata laatuvaatimusten toteutumista.
Tutkimuksen aikana laatumittarit muotoutuivat ja tuloksena saatiin käytännössä toimivat ja riittävät laatumittarit. Tulosten perusteella kynnys mittauksen suorittamiseen laskee huomattavasti, kun käytän-nön toteutus ja mittareiden yksinkertaisuus helpottavat ja selkeyttävät arviointityötä. Kantojen nostoon laatumittareita muotoutui seitsemän, lähikuljetukseen ja tienvarsivarastointiin molempiin kolme kappa-letta.
Mittareiden kehitystyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen kulku piti sisällään mittareiden kehityksen, testimittaukset maastossa, tulosten analysoinnin ja mittareiden edelleen kehittä-misen. Lopputuloksena ovat valmiit mittarit, joiden avulla voidaan kehittää kantojen noston tehokkuutta ja seurata laatuvaatimusten toteutumista.
Tutkimuksen aikana laatumittarit muotoutuivat ja tuloksena saatiin käytännössä toimivat ja riittävät laatumittarit. Tulosten perusteella kynnys mittauksen suorittamiseen laskee huomattavasti, kun käytän-nön toteutus ja mittareiden yksinkertaisuus helpottavat ja selkeyttävät arviointityötä. Kantojen nostoon laatumittareita muotoutui seitsemän, lähikuljetukseen ja tienvarsivarastointiin molempiin kolme kappa-letta.