Perehdyttäminen Rokuan Kuntokeskuksen hotellin vastaanotossa
Hyvärinen, Riikka (2007)
Hyvärinen, Riikka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102062
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli toimeksianto Rokuan Kuntokeskukselta. Toiminnallisena opinnäytetyönäni tein perehdyttämiskansion
Rokuan Kuntokeskuksen hotellin vastaanottoon, jossa sellaista ei vielä ollut. Rokuan Kuntokeskuksen
hotellin vastaanottoon tehdyn perehdytyskansion tavoitteena on yhtenä osana perehdyttämistä varmistaa palvelujen
hyvä laatu ja asiakaslähtöisyys.
Teoria osuus sisältää kolme aihealuetta; perehdyttäminen, laatu ja laatujärjestelmät sekä motivaatio. Perehdyttäminen
on osa yrityksen johtamista ja esimiestyötä. Se voidaan jakaa työhön opastamiseen sekä työhön, organisaatioon
ja organisaatioympäristöön perehdyttämiseen. Perehdyttämisen hyödyt työnantajan kannalta koskevat kannattavuutta
ja laatua. Lisäksi työnantaja voi perehdyttämisellä vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin. Työntekijälle
perehdyttäminen tarkoittaa toimintatapojen selkiytymistä, sopeutumista työyhteisöön sekä motivoitumista työtehtäviin.
Perehdyttäminen on myös osa laatujärjestelmien laadun varmistusta. Tässä työssä perehdyttämistä lähestyttiin
laadun ja laatujärjestelmien näkökulmasta, sillä Rokuan Kuntokeskuksessa on kaksi laatujärjestelmää SFSEN
ISO 9001–2000 ja SFS-EN ISO 14001. Motivaatiota työssä tarkasteltiin siksi, että perehdyttämisellä uutta
työntekijää on mahdollista motivoida laadukkaaseen työntekoon.
Perehdytyskansiosta tuli teoreettisen mallin mukainen. Perehdytyskansioon sisällytettiin materiaalia organisaatiosta,
työsuhdeasioista, työsuojelusta ja henkilöstöpalveluista sekä listaus työtehtävistä. Näiden avulla työntekijälle
muodostuu selkeä kokonaiskuva Rokuan Kuntokeskuksesta ja siellä vallitsevista toimintatavoista.
Rokuan Kuntokeskuksen hotellin vastaanottoon, jossa sellaista ei vielä ollut. Rokuan Kuntokeskuksen
hotellin vastaanottoon tehdyn perehdytyskansion tavoitteena on yhtenä osana perehdyttämistä varmistaa palvelujen
hyvä laatu ja asiakaslähtöisyys.
Teoria osuus sisältää kolme aihealuetta; perehdyttäminen, laatu ja laatujärjestelmät sekä motivaatio. Perehdyttäminen
on osa yrityksen johtamista ja esimiestyötä. Se voidaan jakaa työhön opastamiseen sekä työhön, organisaatioon
ja organisaatioympäristöön perehdyttämiseen. Perehdyttämisen hyödyt työnantajan kannalta koskevat kannattavuutta
ja laatua. Lisäksi työnantaja voi perehdyttämisellä vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin. Työntekijälle
perehdyttäminen tarkoittaa toimintatapojen selkiytymistä, sopeutumista työyhteisöön sekä motivoitumista työtehtäviin.
Perehdyttäminen on myös osa laatujärjestelmien laadun varmistusta. Tässä työssä perehdyttämistä lähestyttiin
laadun ja laatujärjestelmien näkökulmasta, sillä Rokuan Kuntokeskuksessa on kaksi laatujärjestelmää SFSEN
ISO 9001–2000 ja SFS-EN ISO 14001. Motivaatiota työssä tarkasteltiin siksi, että perehdyttämisellä uutta
työntekijää on mahdollista motivoida laadukkaaseen työntekoon.
Perehdytyskansiosta tuli teoreettisen mallin mukainen. Perehdytyskansioon sisällytettiin materiaalia organisaatiosta,
työsuhdeasioista, työsuojelusta ja henkilöstöpalveluista sekä listaus työtehtävistä. Näiden avulla työntekijälle
muodostuu selkeä kokonaiskuva Rokuan Kuntokeskuksesta ja siellä vallitsevista toimintatavoista.