Hiiden Torppa Ay:n imago asiakkaiden silmin
Kostet, Outi (2008)
Kostet, Outi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102061
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Hiiden Torppa Ay:n imagoa. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia
mielikuvia Hiiden Torpan asiakkailla on yrityksestä, sen toiminnasta ja palveluista, ja tätä kautta mahdollisesti
saada uusia ideoita toiminnan kehittämiseksi jatkossa.
Tutkimuksen viitekehys rakentui imagosta ja mielikuvista. Teoriaosassa käsiteltiin imagon ja mielikuvien käsitteellisiä
eroja ja yhtäläisyyksiä sekä imagon rakentumista, mielikuvamarkkinointia ja yritysmielikuvien kehittämistä.
Lisäksi teoriassa käsiteltiin hiukan myös mainetta ja brändiä, jotka usein liitetään imagoon.
Työn empiirinen osuus suoritettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka rakennettiin yrityksen liikeidean
pohjalta. Aineisto kerättiin 12.11.2007–31.01.2008 välisenä aikana, jolloin Hiiden Torpan asiakkaat täyttivät kyselyn
joko paikan päällä asioidessaan tai Internetin kautta. Tutkimukseen vastasi 70 henkilöä.
Tutkimus osoitti, että Hiiden Torpan palveluihin ja tuotteisiin oltiin tyytyväisiä. Erityisesti palvelun laatu ja henkilökunnan
ystävällisyys sai kiitosta. Kehitettävää löytyi muun muassa majoitustilojen varustelussa. Tutkimuksen
avulla saatiin tärkeää tietoa asiakkaiden mielipiteistä sekä käyttökelpoisia ehdotuksia toiminnan kehittämisen pohjaksi.
mielikuvia Hiiden Torpan asiakkailla on yrityksestä, sen toiminnasta ja palveluista, ja tätä kautta mahdollisesti
saada uusia ideoita toiminnan kehittämiseksi jatkossa.
Tutkimuksen viitekehys rakentui imagosta ja mielikuvista. Teoriaosassa käsiteltiin imagon ja mielikuvien käsitteellisiä
eroja ja yhtäläisyyksiä sekä imagon rakentumista, mielikuvamarkkinointia ja yritysmielikuvien kehittämistä.
Lisäksi teoriassa käsiteltiin hiukan myös mainetta ja brändiä, jotka usein liitetään imagoon.
Työn empiirinen osuus suoritettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, joka rakennettiin yrityksen liikeidean
pohjalta. Aineisto kerättiin 12.11.2007–31.01.2008 välisenä aikana, jolloin Hiiden Torpan asiakkaat täyttivät kyselyn
joko paikan päällä asioidessaan tai Internetin kautta. Tutkimukseen vastasi 70 henkilöä.
Tutkimus osoitti, että Hiiden Torpan palveluihin ja tuotteisiin oltiin tyytyväisiä. Erityisesti palvelun laatu ja henkilökunnan
ystävällisyys sai kiitosta. Kehitettävää löytyi muun muassa majoitustilojen varustelussa. Tutkimuksen
avulla saatiin tärkeää tietoa asiakkaiden mielipiteistä sekä käyttökelpoisia ehdotuksia toiminnan kehittämisen pohjaksi.