SINULLE ON SATTUNUT JOTAIN PELOTTAVAA - lasten kriisikirjanen Hyvinkään Kriisikeskukselle
Myllyoja, Jaana; Hasan, Kirsi (2009)
Myllyoja, Jaana
Hasan, Kirsi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092052
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee leikki-ikäisten ja juuri lukemaan oppineiden 4-8-vuotiaiden lasten tukemista äkillisessä kriisitilanteessa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jossa on piirteitä käytäntötutkimuksesta. Työn teoreettisena viitekehyksenä on kriisiteoria, joka käsittelee aikuisten kriisejä. Sitä voidaan soveltaa lapsiin, kun otetaan huomioon lapselle ja hänen kehitysvaiheelleen ominaisia piirteitä kohdata äkillinen kriisi ja reagoida siihen. Näitä asioita tuomme opinnäytetyössämme esiin.
Opinnäytetyömme tuotoksena teimme Hyvinkään Kriisikeskuksen tilauksesta Lasten kriisikirjasen, joka on tarkoitettu toimimaan apuvälineenä 4-8-vuotiaan lapsen tukemiseen äkillisessä kriisitilanteessa. Suositeltavaa on, että lapsi käy kirjasta läpi aikuisen kanssa. Kirjasessa on kuvia, joita pieni lapsi voi katsella sekä tekstiä, jota juuri lukemaan oppinut lapsi voi lukea yksin tai yhdessä aikuisen kanssa. Kirjanen on tarkoitettu keskustelun virittäjäksi lapsen ja aikuisen välillä ja keinoksi päästä läpikäymään lapsen kanssa äkillistä tapahtumaa.
Kirjasessa on lasten tekemiä piirustuksia, lasten ajatuksia ja lorun muotoon kirjoitettu teksti, joka on meidän tuottamamme. Piirrokset ovat syntyneet Hyvinkääläisessä päiväkodissa toteutetussa toimintatuokiossa, jonka aikana esitettiin draaman kaari lorun pohjalta. Lapset jaettiin ryhmiin, joissa aikuisen ohjauksessa lapsia piirrätettiin lorun säkeen sekä draaman kaaren pohjalta. Aiheesta käytiin myös keskustelua, josta kirjattiin lasten ajatuksia ylös. Lasten ajatuksia on painettu kirjaseen.
Lorun ja kuvien tarina etenee kriisin vaiheita mukaillen. Alussa kaikki on hyvin, kunnes seuraa äkillinen tapahtuma, josta voi aiheutua shokki. Shokkia seuraa reaktiovaihe, läpityöskentelyvaihe ja lopulta hyväksytään tapahtunut osaksi elettyä elämää, jolloin on uudelleen suuntautumisen vaihe. Opinnäytetyömme sisältää teoriaosuuden ja toiminnankuvauksen, jossa kerrotaan edellä mainitun kriisikirjasen tekoprosessista sekä eräänlaisena kriisikirjasen ennakkoarviointina toteutetut teemahaastattelut. Haastateltavat ovat kasvatus- sosiaali- terveydenhoito- ja kriisityön ammattilaisia.
Tutkielman tuloksena nousi kriisikirjasen käytölle muitakin tapoja kuin mihin se alun perin on tarkoitettu. Kriisikirjasta voidaan soveltaa luovasti monenlaiseen käyttötarkoitukseen haastattelujen perusteella. Haastatteluissa nousi myös esille, että tämäntyyppiselle materiaalille on tilausta eri sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työkentillä. Tämänkaltaista suomenkielistä materiaalia on vähän julkaistu. Erilaisesta materiaalista ylipäätään koettiin olevan hyötyä lasten kanssa työskenneltäessä. Haastateltavat toivat esille myös parannusehdotuksia kriisikirjaseen, peilaten niitä oman asiakaskunnan tarpeisiin.
Lapsen kykyä ymmärtää ja käsitellä järkyttäviä tapahtumia usein aliarvioidaan ja siksi hänen kokemuksensa myös helposti sivuutetaan kriisitilanteessa. Lapsi on aina riippuvainen aikuisen tuesta auttaa häntä läpikäymään vaikeita asioita. Siksi koemme tärkeänä edistää kriisitietouden lisäämistä aikuisten ja lasten keskuudessa, niin kouluissa, päiväkodeissa kuin kotonakin.
Opinnäytetyömme tuotoksena teimme Hyvinkään Kriisikeskuksen tilauksesta Lasten kriisikirjasen, joka on tarkoitettu toimimaan apuvälineenä 4-8-vuotiaan lapsen tukemiseen äkillisessä kriisitilanteessa. Suositeltavaa on, että lapsi käy kirjasta läpi aikuisen kanssa. Kirjasessa on kuvia, joita pieni lapsi voi katsella sekä tekstiä, jota juuri lukemaan oppinut lapsi voi lukea yksin tai yhdessä aikuisen kanssa. Kirjanen on tarkoitettu keskustelun virittäjäksi lapsen ja aikuisen välillä ja keinoksi päästä läpikäymään lapsen kanssa äkillistä tapahtumaa.
Kirjasessa on lasten tekemiä piirustuksia, lasten ajatuksia ja lorun muotoon kirjoitettu teksti, joka on meidän tuottamamme. Piirrokset ovat syntyneet Hyvinkääläisessä päiväkodissa toteutetussa toimintatuokiossa, jonka aikana esitettiin draaman kaari lorun pohjalta. Lapset jaettiin ryhmiin, joissa aikuisen ohjauksessa lapsia piirrätettiin lorun säkeen sekä draaman kaaren pohjalta. Aiheesta käytiin myös keskustelua, josta kirjattiin lasten ajatuksia ylös. Lasten ajatuksia on painettu kirjaseen.
Lorun ja kuvien tarina etenee kriisin vaiheita mukaillen. Alussa kaikki on hyvin, kunnes seuraa äkillinen tapahtuma, josta voi aiheutua shokki. Shokkia seuraa reaktiovaihe, läpityöskentelyvaihe ja lopulta hyväksytään tapahtunut osaksi elettyä elämää, jolloin on uudelleen suuntautumisen vaihe. Opinnäytetyömme sisältää teoriaosuuden ja toiminnankuvauksen, jossa kerrotaan edellä mainitun kriisikirjasen tekoprosessista sekä eräänlaisena kriisikirjasen ennakkoarviointina toteutetut teemahaastattelut. Haastateltavat ovat kasvatus- sosiaali- terveydenhoito- ja kriisityön ammattilaisia.
Tutkielman tuloksena nousi kriisikirjasen käytölle muitakin tapoja kuin mihin se alun perin on tarkoitettu. Kriisikirjasta voidaan soveltaa luovasti monenlaiseen käyttötarkoitukseen haastattelujen perusteella. Haastatteluissa nousi myös esille, että tämäntyyppiselle materiaalille on tilausta eri sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työkentillä. Tämänkaltaista suomenkielistä materiaalia on vähän julkaistu. Erilaisesta materiaalista ylipäätään koettiin olevan hyötyä lasten kanssa työskenneltäessä. Haastateltavat toivat esille myös parannusehdotuksia kriisikirjaseen, peilaten niitä oman asiakaskunnan tarpeisiin.
Lapsen kykyä ymmärtää ja käsitellä järkyttäviä tapahtumia usein aliarvioidaan ja siksi hänen kokemuksensa myös helposti sivuutetaan kriisitilanteessa. Lapsi on aina riippuvainen aikuisen tuesta auttaa häntä läpikäymään vaikeita asioita. Siksi koemme tärkeänä edistää kriisitietouden lisäämistä aikuisten ja lasten keskuudessa, niin kouluissa, päiväkodeissa kuin kotonakin.