Tutkimus Katinkullan loma-asunnoissa yöpyvien palveluiden käytöstä
Hietarinne, Merja (2007)
Hietarinne, Merja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092047
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Katinkullan loma-asunnoissa yöpyvien palveluiden käyttöä. Ensisijaisena
tavoitteena oli saada selville millaisia palveluja asukkaat käyttävät ja miksi he eivät joitakin palveluja käytä. Tämän
lisäksi haluttiin selvittää asukkaiden palveluihin käyttämää rahan määrää ja kartoittaa, millaisia palveluja he
tarjottujen palvelujen lisäksi mahdollisesti käyttäisivät. Myös mielikuvia tarjottavien palveluiden laadusta selvitettiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon
sisällytettiin myös kvalitatiivisia, avoimia kysymyksiä. Kyselyä jaettiin yhteensä 600 kappaletta kesä-heinäkuun
vaihteessa sekä elokuussa. Lomakkeita palautui 183, jolloin vastausprosentiksi muodostui 30,5. Tulokset analysoitiin
SPSS-tilasto-ohelmalla ja graafisten kuvioiden tekemiseen käytettiin Excel-ohjelmaa.
Teoriaosuudessa määritellään käsitteitä matkailu ja matkailija sekä tutustutaan hieman tarkemmin hyvinvointi- ja
wellness-matkailuun. Myös matkailijan motivaatioon ja tarpeisiin sekä matkailutuotteeseen ja sen laatuun kiinnitetään
huomiota. Taustatietoja kerrotaan sekä timeshare- eli lomaosaketoiminnasta että Holiday Club Katinkullasta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Katinkullan lomaosakkeissa yöpyvät ovat pääasiassa osakkaita ja suurin osa asukkaista
viettää lomaansa perheensä kanssa. Tutkimuksen mukaan lähes jokainen lomaosakkeen asukas käyttää jotakin
Katinkullan tarjoamista palveluista. Selkeästi eniten käytettiin Rossoa, kylpylää sekä harrasteista keilailua ja
golfia. Rahaa sen sijaan kului suhteessa eniten ravintolapalveluihin ja hoito-osastolle. Ehdotuksia palvelutarjonnan
kehittämiselle sekä laajentamiselle tuli runsaasti. Myös perusteluja palvelujen käyttämättömyydelle saatiin paljon.
Lähes kaikkien palveluiden asiakaspalvelu, monipuolisuus ja toimivuus koettiin hyväksi.
tavoitteena oli saada selville millaisia palveluja asukkaat käyttävät ja miksi he eivät joitakin palveluja käytä. Tämän
lisäksi haluttiin selvittää asukkaiden palveluihin käyttämää rahan määrää ja kartoittaa, millaisia palveluja he
tarjottujen palvelujen lisäksi mahdollisesti käyttäisivät. Myös mielikuvia tarjottavien palveluiden laadusta selvitettiin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, johon
sisällytettiin myös kvalitatiivisia, avoimia kysymyksiä. Kyselyä jaettiin yhteensä 600 kappaletta kesä-heinäkuun
vaihteessa sekä elokuussa. Lomakkeita palautui 183, jolloin vastausprosentiksi muodostui 30,5. Tulokset analysoitiin
SPSS-tilasto-ohelmalla ja graafisten kuvioiden tekemiseen käytettiin Excel-ohjelmaa.
Teoriaosuudessa määritellään käsitteitä matkailu ja matkailija sekä tutustutaan hieman tarkemmin hyvinvointi- ja
wellness-matkailuun. Myös matkailijan motivaatioon ja tarpeisiin sekä matkailutuotteeseen ja sen laatuun kiinnitetään
huomiota. Taustatietoja kerrotaan sekä timeshare- eli lomaosaketoiminnasta että Holiday Club Katinkullasta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Katinkullan lomaosakkeissa yöpyvät ovat pääasiassa osakkaita ja suurin osa asukkaista
viettää lomaansa perheensä kanssa. Tutkimuksen mukaan lähes jokainen lomaosakkeen asukas käyttää jotakin
Katinkullan tarjoamista palveluista. Selkeästi eniten käytettiin Rossoa, kylpylää sekä harrasteista keilailua ja
golfia. Rahaa sen sijaan kului suhteessa eniten ravintolapalveluihin ja hoito-osastolle. Ehdotuksia palvelutarjonnan
kehittämiselle sekä laajentamiselle tuli runsaasti. Myös perusteluja palvelujen käyttämättömyydelle saatiin paljon.
Lähes kaikkien palveluiden asiakaspalvelu, monipuolisuus ja toimivuus koettiin hyväksi.