Riskin ja haasteen vetovoima seikkailutuotteissa
Ylitolva, Vesa (2007)
Ylitolva, Vesa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092033
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää riskin ja haasteen vetovoimaisuutta ohjelmapalvelualan
seikkailutuotteissa. Tutkimuksella saatavan uuden tiedon toivottiin olevan suuntaa
antavana neuvona yritysten tuotekehityksessä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla talven 2006
– 2007 aikana. Strukturoitu kyselylomake lähetettiin paperiversiona ohjelmapalveluyrityksen
asiakkaille ja sähköisenä vastauslinkkinä Suomen kiipeilyliiton jäsenille. Vastaajia tutkimukseen
saatiin kaiken kaikkiaan 194 kappaletta, joista miehiä oli 146 ja naisia 48.
Tutkimus osoitti, että riskit ja haasteet ovat vetovoimaisia. Nuoret aikuiset pitävät haasteita
puoleensa vetävinä. Suurin osa tutkimukseen vastanneista henkilöistä harrastaa lajeja, jotka
ovat haasteellisia, joten se voi näkyä tutkimuksen tuloksissa.
seikkailutuotteissa. Tutkimuksella saatavan uuden tiedon toivottiin olevan suuntaa
antavana neuvona yritysten tuotekehityksessä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla talven 2006
– 2007 aikana. Strukturoitu kyselylomake lähetettiin paperiversiona ohjelmapalveluyrityksen
asiakkaille ja sähköisenä vastauslinkkinä Suomen kiipeilyliiton jäsenille. Vastaajia tutkimukseen
saatiin kaiken kaikkiaan 194 kappaletta, joista miehiä oli 146 ja naisia 48.
Tutkimus osoitti, että riskit ja haasteet ovat vetovoimaisia. Nuoret aikuiset pitävät haasteita
puoleensa vetävinä. Suurin osa tutkimukseen vastanneista henkilöistä harrastaa lajeja, jotka
ovat haasteellisia, joten se voi näkyä tutkimuksen tuloksissa.