Perunankorjuu-urakoinnin tarve ja markkinointi
Mäkitalo, Atte; Perho, Heikki (2010)
Mäkitalo, Atte
Perho, Heikki
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen valinta oli helppoa, koska Pyhäjärven Perunankorjuu Oy oli Atte Mäkitalolle jo ennestään tuttu ja hän tuntee yhtiön perustajajäsenet. Pyhäjärven Perunankorjuu Oy halusi kartoittaa alueensa perunankorjuu-urakoinnin tarvetta sekä lisätä markkinointia ja tätä kautta saada uusia asiakkaita. Markkinoinnin lisääminen työhön laajensi aihetta niin, että siitä riitti tekemistä kahdelle, jolloin päätimme tehdä opinnäytetyön parityönä.
Tavoitteeksi asetimme saada yhtiölle näkyvyyttä sekä uusia asiakkaita. Näkyvyyttä haettiin perunanviljelijöille kohdistetulla kyselyllä, nettisivuilla, tarramainoksilla ja otimme yhteyttä myös ammattilehtiin.
Työ pohjautuu Apetit Pakaste Oy:n ja Finnamyl Oy:n perunanviljelijöille lähetettyihin kyselyihin (250 kpl) ja näistä saatuihin vastauksiin (137 kpl). Tämän pohjalta lähdimme luomaan markkinointisuunnitelmaa ja etsimään mahdollisia uusia asiakassuhteita.
Konkreettisina tuloksina voidaan pitää kuutta uutta asiakasta sekä
uusia kotisivuja (www.perunannosto.net). Kyselyn kautta saatiin myös paljon muuta hyödyllistä tietoa perunanviljelystä ja viljelijöiden mielipiteistä.
Työn tuloksiin voimme olla tyytyväisiä. Kyselystä saatiin arvokasta tietoa ja tämän pohjalta markkinointisuunnitelma oli helppo rakentaa. Myös toimeksiantajamme on tekemäämme työhön tyytyväinen. Ensi vuotta ja tulevaa sesonkia ajatellen Pyhäjärven Perunankorjuu Oy:n olisi hyvä mainostaa alan lehdissä sekä ylläpitää kotisivujaan, jotta näkyvyys säilyisi. Yhtiön tarkoitus on kasvattaa asiakaskuntaa myös tulevaisuudessa vanhoja asiakkaita unohtamatta.
Tavoitteeksi asetimme saada yhtiölle näkyvyyttä sekä uusia asiakkaita. Näkyvyyttä haettiin perunanviljelijöille kohdistetulla kyselyllä, nettisivuilla, tarramainoksilla ja otimme yhteyttä myös ammattilehtiin.
Työ pohjautuu Apetit Pakaste Oy:n ja Finnamyl Oy:n perunanviljelijöille lähetettyihin kyselyihin (250 kpl) ja näistä saatuihin vastauksiin (137 kpl). Tämän pohjalta lähdimme luomaan markkinointisuunnitelmaa ja etsimään mahdollisia uusia asiakassuhteita.
Konkreettisina tuloksina voidaan pitää kuutta uutta asiakasta sekä
uusia kotisivuja (www.perunannosto.net). Kyselyn kautta saatiin myös paljon muuta hyödyllistä tietoa perunanviljelystä ja viljelijöiden mielipiteistä.
Työn tuloksiin voimme olla tyytyväisiä. Kyselystä saatiin arvokasta tietoa ja tämän pohjalta markkinointisuunnitelma oli helppo rakentaa. Myös toimeksiantajamme on tekemäämme työhön tyytyväinen. Ensi vuotta ja tulevaa sesonkia ajatellen Pyhäjärven Perunankorjuu Oy:n olisi hyvä mainostaa alan lehdissä sekä ylläpitää kotisivujaan, jotta näkyvyys säilyisi. Yhtiön tarkoitus on kasvattaa asiakaskuntaa myös tulevaisuudessa vanhoja asiakkaita unohtamatta.