Sotkamo - Vuokatti -alueen kesämatkailijatutkimus 2006
Kytömäki, Mirva; Moisanen, Ari (2007)
Kytömäki, Mirva
Moisanen, Ari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Sotkamo - Vuokatti -alueen kesämatkailijoiden lomakäyttäytymistä ja
mielipiteitä matkailupalveluista. Opinnäytetyön päätavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolista ja käyttökelpoista
tietoa Sotkamo - Vuokatti -alueen matkailupalveluiden suunnitteluun, kehittämiseen ja parantamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimusta varten kerättiin aineistoa monipuolisen ja kattavan
kyselylomakkeen avulla ajalla 2.6. - 8.9.2006. Lomakkeita jaettiin yhteensä 380 kappaletta yhdeksään eri matkailuyritykseen.
Vastauksia palautui 261 kappaletta, joten vastausprosentiksi muotoutui 69. Tutkimuksen tulokset
analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja kuviot laadittiin Excel-ohjelmalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudet ovat matkailu ja sen määritelmiä, markkinoinnin kilpailukeinot ja asiakassegmentointi,
matkailumarkkinoinnin osa-alueet ja Sotkamo - Vuokatti matkailualueena. Tutkimuksen kannalta tärkeitä
osa-alueita ovat matkailijoiden ostokäyttäytyminen, matkailupalveluiden laatu ja tuotekehitys.
Tutkimuksesta selvisi, että Sotkamo - Vuokatti -alueella vierailleet kesämatkailijat olivat yleensä käyneet siellä
monesti aiemminkin, joten kohde oli tuttu. Majoitusmuodoksi he valitsivat tavallisimmin vuokratun lomaasunnon.
Kesämatkailijat arvostivat eniten erinomaisia liikunta- ja harrastusmahdollisuuksia. Heidän kokemustensa
perusteella kohteen luonto oli puhdas ja maisemat olivat kauniita. Alue koettiin pääosin turvalliseksi ja sen
palvelut monipuolisikisi.
mielipiteitä matkailupalveluista. Opinnäytetyön päätavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolista ja käyttökelpoista
tietoa Sotkamo - Vuokatti -alueen matkailupalveluiden suunnitteluun, kehittämiseen ja parantamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimusta varten kerättiin aineistoa monipuolisen ja kattavan
kyselylomakkeen avulla ajalla 2.6. - 8.9.2006. Lomakkeita jaettiin yhteensä 380 kappaletta yhdeksään eri matkailuyritykseen.
Vastauksia palautui 261 kappaletta, joten vastausprosentiksi muotoutui 69. Tutkimuksen tulokset
analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla ja kuviot laadittiin Excel-ohjelmalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudet ovat matkailu ja sen määritelmiä, markkinoinnin kilpailukeinot ja asiakassegmentointi,
matkailumarkkinoinnin osa-alueet ja Sotkamo - Vuokatti matkailualueena. Tutkimuksen kannalta tärkeitä
osa-alueita ovat matkailijoiden ostokäyttäytyminen, matkailupalveluiden laatu ja tuotekehitys.
Tutkimuksesta selvisi, että Sotkamo - Vuokatti -alueella vierailleet kesämatkailijat olivat yleensä käyneet siellä
monesti aiemminkin, joten kohde oli tuttu. Majoitusmuodoksi he valitsivat tavallisimmin vuokratun lomaasunnon.
Kesämatkailijat arvostivat eniten erinomaisia liikunta- ja harrastusmahdollisuuksia. Heidän kokemustensa
perusteella kohteen luonto oli puhdas ja maisemat olivat kauniita. Alue koettiin pääosin turvalliseksi ja sen
palvelut monipuolisikisi.