Bud Powellin vasemman käden rytmiikka soolopianon soitossa : analyysi kappaleista Hallucinations ja Oblivion
Joronen, Ilkka (2009)
Joronen, Ilkka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002061972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002061972
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin jazzpianisti Bud Powellin tapaa käyttää vasenta kättään soolopianon soitossaan. Tutkimus rajattiin kahteen kappaleeseen, jotka ovat Hallucinations ja Oblivion. Näistä kahdesta levytyksestä muodostettiin transkription avulla nuottikuvat, joihin analyysiä tehdessä yksinomaan viitattiin. Vaikka tutkimustyön varsinainen aihe oli vasemman käden rytmiikka, kiinnitettiin huomiota myös oikean käden rytmiikkaan, koska soolopianotilanteessa juuri vasemman ja oikean käden yhteistyöllä tulisi luoda illuusio kokonaisen jazzyhtyeen melodiasta ja komppauksesta. Työssä analysoitiin näitä kahta levytystä monella eri tavalla, jolloin saatiin hyvin monitahoinen syväluotaus Powellin soittotavasta nimenomaan rytmiikan osalta. Tutkimuskysymykset ja -tehtävät jaettiin tutkimuskeinojen perusteella kahteen osaan: kvantitatiivisiin ja kvalitatiivisiin. Tilastollisesti tutkittiin Powellin soiton rytmiikan iskupainotteisuuden ja synkopoivuuden suhdetta. Edelleen muodostettiin Powellin komppauksesta teoreettinen synteesirivi ja tutkittiin vasemman ja oikean käden yhteistoimintaa. Kvalitatiivinen analyysi puolestaan keskittyi Powellin vasemman käden säestyskuvioiden muodostamiseen ja tarkasteluun. Näiden säestyskuvioiden yhteistoimintaa oikean käden kanssa tutkittiin erikseen. Monet tutkimustuloksista olivat yllättäviä. Medium up -tempoisessa Hallucinationsissa vasemman käden rytmiikan iskupainotteisuus/synkopoivuus oli odotettua, mutta hieman nopeammassa Oblivionissa synkopoivuus oli erittäin matalaa. Tempon nopeutumisen vaikutus synkopoivuuteen oli siis häkellyttävän suuri. Muodostetut synteesirivit paljastivat saman asian nuottikirjoituksen muodossa erityisen selvästi. Vasemman ja oikean käden yhteistoiminta paljastui yllättävän epäitsenäiseksi. Peräti kolme neljäsosaa vasemman käden iskuista voitiin katsoa tapahtuvan hetkellä, jolloin oikean käden rytmilinja osoitti ainakin jonkinasteista rytmistä aktiivisuutta. Keskeisenä tutkimustuloksena nuottikuvasta muodostettiin 11 erilaista Powellin vasemman käden säestyskuviota. Näille säestyskuvioille hahmottui käsien yhteistoiminnassa erilaisia rooleja. Osa säestyskuvioista tuotti erityisesti yhtäaikaista ja osa puolestaan eriaikaista rytmiikkaa yhteistyössä oikean käden kanssa. Työn lopuksi näistä säestyskuvioista muodostettiin pedagogisia harjoitteita, joiden avulla on mahdollista omaksua Powellin soolopianon soittotyyliä.