Perhokalastuskohteen tuotteistaminen, markkinointi ja segmentointi
Oikarinen, Matti (2006)
Oikarinen, Matti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051963
Tiivistelmä
Perhokalastusta voidaan pitää maailman luonnollisempana kalastusmuotona. Siinä jäljitellään saaliskalan
luontaista ravintoa ja tätä sidosta uittamalla pyritään saamaan kala ottamaan vieheeseen eli
perhoon. Aiemmin perhokalastusta on pidetty aatelisten ja rikkaiden kalastusmuotona, mutta nykyään
käsitys on väistynyt ja myös tavalliset työläiset, työttömät ja opiskelijat harrastavat lajia.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista perhokalastuskohdetta kalastajat arvostavat ja tätä
kautta pyrkiä tarjoamaan työn tilaajalle Villin Pohjolan Luontopalveluille valmiudet rakentaa omia
tuotteitaan asiakaslähtöisemmin. Työn pohjana käytettiin Tampereen perhomessuilla 2003 suoritettua
asiakaskyselyä. Messuilla jaettiin lomakkeita, joihin vastasi kaikkiaan 76 kalastuksen harrastajaa.
Saadut vastaukset syötettiin spss -ohjelmaan ja tulokset analysoitiin käyttäen sekä kvantitatiivista
menetelmää että kvalitatiivista menetelmää.
Saadut tulokset ovat hyvin odotettuja. Ne vahvistavat jo olemassa olevia käsityksiä ja ovat aiheellinen
päivitys nopeassa muutoksessa olevassa kalastusmuodossa. Yllättävänä tuloksena voidaan pitää
ammattiasemaltaan joko toimihenkilönä tai työntekijänä toimivien suurta määrää. Myös kalastajien
suhtautuminen saaliiseen on hieman yllättävää. He arvostavat kalastuskohdetta valittaessa selkeästi
enemmän rajoituksia kalastajien määrässä sekä sallituissa välineissä kuin saalista.
luontaista ravintoa ja tätä sidosta uittamalla pyritään saamaan kala ottamaan vieheeseen eli
perhoon. Aiemmin perhokalastusta on pidetty aatelisten ja rikkaiden kalastusmuotona, mutta nykyään
käsitys on väistynyt ja myös tavalliset työläiset, työttömät ja opiskelijat harrastavat lajia.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista perhokalastuskohdetta kalastajat arvostavat ja tätä
kautta pyrkiä tarjoamaan työn tilaajalle Villin Pohjolan Luontopalveluille valmiudet rakentaa omia
tuotteitaan asiakaslähtöisemmin. Työn pohjana käytettiin Tampereen perhomessuilla 2003 suoritettua
asiakaskyselyä. Messuilla jaettiin lomakkeita, joihin vastasi kaikkiaan 76 kalastuksen harrastajaa.
Saadut vastaukset syötettiin spss -ohjelmaan ja tulokset analysoitiin käyttäen sekä kvantitatiivista
menetelmää että kvalitatiivista menetelmää.
Saadut tulokset ovat hyvin odotettuja. Ne vahvistavat jo olemassa olevia käsityksiä ja ovat aiheellinen
päivitys nopeassa muutoksessa olevassa kalastusmuodossa. Yllättävänä tuloksena voidaan pitää
ammattiasemaltaan joko toimihenkilönä tai työntekijänä toimivien suurta määrää. Myös kalastajien
suhtautuminen saaliiseen on hieman yllättävää. He arvostavat kalastuskohdetta valittaessa selkeästi
enemmän rajoituksia kalastajien määrässä sekä sallituissa välineissä kuin saalista.