Reppumatkailun työntö- ja vetovoimatekijät : Case Bangkok
Näppä, Marjaana (2005)
Näppä, Marjaana
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051962
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kansainvälisten reppumatkailijoiden matkalle lähdön työntövoimatekijöitä ja vetovoimatekijöitä. Tämän lisäksi haluttiin selvittää, mitkä ovat yksittäisen kohteen, Thaimaan pääkaupungin Bangkokin, reppumatkailun vetovoimatekijät.
Reppumatkailu on ajankohtainen tutkimuskohde, koska se on muotoutunut nykyiseen muotoonsa viimeisten 20 vuoden aikana, vaikka sen historia ulottuu noin 400 vuoden päähän. Näiden 20 vuoden aikana reppumatkailu on myös lisääntynyt voimakkaasti, jolloin kiinnostus tutkia ilmiötä on kasvanut.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin teemojen avulla puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa reppumatkailijaa viidestä eri maasta, jotka poimittiin haastatteluihin kuuluisalta reppumatkailijoiden kadulta Khao San Roadilta Bangkokissa. Haastateltavien valintakriteerit määriteltiin teorian pohjalta. Tärkeimmät kriteerit olivat omatoimiset matkajärjestelyt, pyrkimys matkustaa edullisesti ja se, että matkan pituus oli vähintään yksi kuukausi.
Tutkimustulosten perusteella voimakkaimmiksi työntövoimatekijöiksi koettiin tarve päästä pois omasta arkiympäristöstä, uusiin ihmisiin ja ympäristöihin tutustuminen sekä itsetutkiskelun ja -arvioimisen tarve. Reppumatkailu koettiin vetovoimaisena matkustusmuotona erityisesti sen joustavuuden ja edullisuuden takia. Bangkokin ensisijainen vetovoimatekijä oli edulliset lennot sinne ja sieltä muihin Aasian kaupunkeihin eikä mikään kaupungissa sijaitseva nähtävyys tai tapahtuma. Tästä huolimatta Bangkokissa nähtiin matkailullista vetovoimaa ja kaupungissa viivyttiin usein muutama päivä.
Reppumatkailu on ajankohtainen tutkimuskohde, koska se on muotoutunut nykyiseen muotoonsa viimeisten 20 vuoden aikana, vaikka sen historia ulottuu noin 400 vuoden päähän. Näiden 20 vuoden aikana reppumatkailu on myös lisääntynyt voimakkaasti, jolloin kiinnostus tutkia ilmiötä on kasvanut.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin teemojen avulla puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa reppumatkailijaa viidestä eri maasta, jotka poimittiin haastatteluihin kuuluisalta reppumatkailijoiden kadulta Khao San Roadilta Bangkokissa. Haastateltavien valintakriteerit määriteltiin teorian pohjalta. Tärkeimmät kriteerit olivat omatoimiset matkajärjestelyt, pyrkimys matkustaa edullisesti ja se, että matkan pituus oli vähintään yksi kuukausi.
Tutkimustulosten perusteella voimakkaimmiksi työntövoimatekijöiksi koettiin tarve päästä pois omasta arkiympäristöstä, uusiin ihmisiin ja ympäristöihin tutustuminen sekä itsetutkiskelun ja -arvioimisen tarve. Reppumatkailu koettiin vetovoimaisena matkustusmuotona erityisesti sen joustavuuden ja edullisuuden takia. Bangkokin ensisijainen vetovoimatekijä oli edulliset lennot sinne ja sieltä muihin Aasian kaupunkeihin eikä mikään kaupungissa sijaitseva nähtävyys tai tapahtuma. Tästä huolimatta Bangkokissa nähtiin matkailullista vetovoimaa ja kaupungissa viivyttiin usein muutama päivä.